torsdag 1 november 2012

En Italiensk ljuvlig köttsås till pastan- latmansmat

Häromkvällen hamnade jag framför en tänd brasa efter middagen som maken lagat. Han läste saga för barnen och la dem och jag nästan somnade där framför brasan.
Tanken att bara somna där var mycket frestande och nära, men som en elitidrottsman som tränar varje dag fast det är tungt så släpade jag mig upp och tog hand om högreven jag tagit fram.
Och som en maratonlöpare som hamnar i någon slags trans så hamnade jag i samma trans fast framför mina grönsaker och mitt kött. Avkopplande är ordet jag far efter, att stå där med en fin bit kött och lite grönsaker och göra en gryta som sen fick koka resten av kvällen i kalvfond och rött vin, medan jag återgick till brasan, soffan och en bra bok.

Ska jag vara helt ärlig tog själva den aktiva matlagningsbiten kanske 15 minuter. Men det var ett väldigt hackade och skärande må ni tro. Eller det var det egentligen inte heller, men det lät ganska pretentiöst!


Ingredienser

½ kg högrev
10-15 champinjoner ( eller annan svamp)
1 gul lök
1 burk krossade tomater
3-4 msk kalvfond
5 dl vatten
2 morot
1 bit rotselleri
1 palsternacka
1 röd paprika
1 kryka färsk basilika
1 dl soltorkade tomater klippt i mindre bitar
2 dl rött vin
salt och svart peppar
olivolja att steka i
Skär köttet i ganska små bitar och skär bort hinnor och fett, stek sedan i lite fin olivolja.
Ha i de andra grönsakerna som du skurit i mindre bitar och stek en kort stund så de får lite yta.
Salta och peppra och ha sedan på fonden, vattnet och rödvinet.
Låt koka på svag värme så det lagom småbubblar drygt 2 timmar tills köttet blir så mört så det faller isär när du tittar på det.
Dela gärna de större köttbitarna nu till mindre bitar och smaka av med salt och peppar.
Smaken ska vara mustig av tomat och ha gärna i en knivsudd socker för att höja tomatsmaken.


När jag läst klart min bok där på soffan så var min perfekta pastasås färdig. Bara att ställa in i kylen och redo att ta fram dagen efter till den där sena jobbdagen.

Jag stekte en burk med kronärtskockor till också den där sena dagen efter jobbet. En skvätt olivolja, lite örtsalt och massa pressad vitlök.





Behöver jag säga att hela middagen var ljuvlig och rätten hade passat att servera på en middag med goda vänner på ett festbord.
Så har ni en kvart, tjugo minuter över i helgen, gör en italiensk pastasås som nästan sköter sig själv och bjud på pasta fest mitt i veckan.
Glöm bara inte bort att vila också i helgen, något många verkar ha glömt hur hur man gör inser jag och återkommer om det i nästa inlägg!
Trevlig fredag// Lena


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar