onsdag 15 februari 2012

Tokigt med kyckling två dagar på rad men så blev det; kycklingspett




I dag hade jag en kurs i HLR då jag ska bli instruktör. Naturligtvis fick Leo hosta i natt och vi var vakna 2-3 timmar och jag var rätt trött i morse och stackars Leo med såklart. Gråtande satt han och sa att han inte mådde bra och det gjorde han verkligen inte. Som tur är var storebror Petter hemma med en envis ögoninflammation så vi löste det så att jag kunde åka på utbildningen- som för övrigt var jättebra- fram till lunch då han passade Leo och Carl fick åka själv till dagis. Sen kom jag hem efter kursen vid lunch.
Det blir lite ovanligt att bara ha ett litet barn hemma när man är van att ha två små, men mysigt att få rå han själv en stund. Vi ritade, spelade spel och sov middag tillsammans innan jag hämtade hem Carl som haft en bra dag på dagis.

Kycklingen ja det var inte bättre än att sonen tog fram fel paket ur frysen, men det gjorde inte så mycket.
Jag grillade grillspett som ungefär från de här korten i somras, fast jag stekte dem i stekpanna innan jag dem i ugnen där de fick bli klara.
I somras ( då korten är tagna) grillade vi dem utomhus och jag svor lite nu att vi i höstas slängde vår grill, hade ju varit gott att grilla dem ute nu!




Ingredienser

8 kycklingfiléer
4 lime
1 paket med cocktailtomater.

marinad:
1 dl olivolja
3 msk tomatpure
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk honung
2 tsk salt

Ju längre man har kycklingen i marinad ju bättre, så ett tips är ju att göra dem kvällen innan du åker till jobbet. Så kan den ligga och gotta till sig när du jobbar :)
Sen trär man upp dem på spett och så grillar man dem bara rätt upp och ner.

Vitlöksstekt potatis
½ kg potatis som du skär i bitar.
1 röd lök
1 knippe basilika
2-5 pressade vitlökar
1-2 tsk salt
smör och olivolja att steka i.

Stek den hackade potatisen i smör med rödlöken och pressa ner vitlöken och salta.
Bryn ca 10 minuter innan du lägger ner den i en ugnssäker form och tar in den i ugnen på 175 grader ca 30 minuter, rör om i bland.

I somras när korten togs hade jag både färsk salvia och rosmarin hemma, det fanns dock inte med i dag.


Lite färsk lime eller citron är gott att ha på köttet.

Men banne mig att det var lika gott som i somras trots avsaknad av grill, men ska nog införskaffa en ny snarast!

Trevlig onsdag // Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar