fredag 3 februari 2012

Fruktig kasslergratäng i chilisås






Kassler är egentligen inte min favoritmat alls och var det bara jag som åt här hemma gjorde jag det nog aldrig. Men resten av familjen gillar det och de får ju också bestämma i bland. Den här fruktiga kasslergratängen som påminner om flygande Jacob är en av familjens favoriter och de slickar tallrikarna efter den och vill att jag snart lagar den igen.
Så sex personer av sju älskar den och det är väl ett bra betyg på en snabb vardagsrätt som i princip sköter sig själv..


Ingredienser
Gjorde till 8 portioner så halvera allt om du vill ha färre, men den passar bra att göra matlådor och frysa ner till en stressig dag efter jobbet när ingen orkar mer än att micra maten.


2 paket kassler
5 skivor ananas, jag hade färsk men burk går bra.
5 schalottenlökar
1 grönt äpple
2 bananer
1 dl salta jordnötter
5-7 cocktailtomater hade jag i, brukar inte ha det i men hade tomater hemma.
5 grädde av valfri fetthalt
Alternativt.
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 msk vetemjöl.
1 flaska chilisås

Skär kassler och all frukt i bitar och lägg i en ugnssäker form.
Rör i hop grädden och chilisåsen, eller den lite nyttigare varianten med mjölk och mjöl till en redning med enbart lite grädde och så chilisåsen.
Slå över i formen och ställ in i ugnen på 175 grader ca 30 minuter.




Ha eventuellt salta jordnötter över om du önskar och servera med kokt ris
Riktigt gott för att vara kassler och som sagt var, en perfekt snabb vardagsrätt!

Trevlig helg// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar