söndag 5 februari 2012

Riktigt goda fläskkotletter med stekta champinjoner och dijonesås





Nu börjar helgen lida mot sitt slut, vi har haft en underbar helg trots ögoninflammation och att jag missade ett weekend med mitt tjejgäng vi planerat sen länge. Jag var heldeppig för det men har trots allt haft en urmysig helg som ni ser på inlägget från i går!
Maken står just nu och steker raggmunk med fläsk, så avslutningen på helgen går inte av för hackor den heller. Själv har jag gjort en riktigt god köttfärssås som stått och puttrat i tre timmar på spisen. I morgon har vi en mastodont dag där de små barnen går på dagis från sju till kvart över fem. Så för att vi ska få mat i morgon under drägliga former behöver det helt enkelt vara sånt som bara är att värma på.
Receptet på den får ni en annan dag. I dag bjuder jag på fläskkotletterna från i fredags.
Riktigt gott och väldigt enkelt. Alltså en rätt som passar som fredagsmat hos oss.
Få ingredienser, fin kvalité på köttet, snabbt att laga och gott. Kan inte bli mycket bättre.




Ingredienser
4 kotletter
1 paket färska champinjoner
3 dl grädde av valfri sort
1 msk dijonesenap
Salt & Peppar
Smör att steka i

Bryn kotletterna och salt o peppra
Skiva svampen och stek i smör
Lägg allt i pannan och slå på grädde och ha i senapen. Låt koka i hop och småputtra i ca 20 minuter.
Servera med kokt eller pressad potatis.

















Hos oss kommer Lina och i alla fall står för recepten den här veckan. Fast inte sällan gör jag om dem lite ;)
Men i bland är det skönt att slippa planera, även om man som jag verkligen gillar att laga mat.
Vi har det rätt sällan, men det är lite kul att prova ingredienser och rätter man aldrig skulle prova annars.
Trevlig matvecka!
// Lena

2 kommentarer:

  1. Hej såg din fråga på familjeliv. Släng in ettiketter för tex, kött eller ris.

    sedan lägger du bara till den gadgeten på sidan sedan i design sidan. Du kan även ha många olika ettiketter så du får in dom i många kategorier. som tex kött, potatis & svamp

    SvaraRadera
  2. Hej måste vara korkad eller trött...alternativt båda.
    Kan lägga till etiketterna men fattar inte sen hur jag får in/till receptsidorna?
    Ser dem liksom ingenstans på huvudsidan de etiketer jag lagt till.?
    //Lena

    SvaraRadera