lördag 26 november 2011

latmannens potatisgratäng och julstress



Vi har varit sjuka, igen...mest mamma och pappa men Leo fick en febertopp natten till i går.
Men nu är vi på bättringsväg och jag ska jobba i kväll, skönt!
Maten de senaste dagarna har bestått av stekt ägg, mackor, soppa och färdiga plättar- ja det var maken som köpte och barnen åt så de storknade. Hmmmm.
industrimat!
De stora barnen har hjälpt till både med adventsstäd och barnpassning, vet inte hur mycket film de sett...och vill nog inte veta. men huset är rätt trevligt och i morgon ska vi sätta upp alla stjärnor och ljus.
Jag gillar julen, men inte hetsen och stressen som den har en förmåga att framkalla och jag vägrar att gå in i den.
Jag har hellre lite mindre jul än hjärtklappning

En av mina idoler här i livet är Nemi, hon är min förebild och min hjälte. Tillräckligt avslappnad, cool och skulle aldrig gå in i julstökkvinnofällan.
Jag tänker läsa en serie om dagen av henne för att mentalt hålla emot alla julplanerings kalendrar tidningarna bombar oss med nu
" plantera dina amaryllis det datumet så blommar de till jul"
- Hallo, det finns färdiga amaryllis i blomsteraffären till jul!
" Sätt kakdegen med 111122233 tusen ingredienser i så kan du baka ett pepparkakshus...förlåt slott om dagen med dina 1½ åringar som äääälskar att baka. Jodå det blir mer jul då."
- Nej det blir mer mjöl och stök i köket då!!
Eller den här " Klipp och klistra, fota och glittra dina egna personliga julkort till släkten"
-Jag skickar inga julkort längre, inte till någon. Det är inte miljövänligt, det är kommersiellt och jävligt tråkigt att klippa och klistra. Jag lägger hellre de hundralapparna på julpaket till barnhem i Rumänien. http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket.html?gclid=CPrUkaGE1KwCFYQtmAoduA0DrQ



Min poäng är inte att man ska köpa färdiga amaryllis om man nu gillar att fixa själva. Tycker man det är kul att baka slott av hemgjord pepparkaksdeg ska man göra det.
Men om man som jag är nöjd med att peta in lite nejlikor i en apelsin och sätta röda band runt dem, ja då blir det jul då med.
Min man var röd till tårar förra året av min insats på julpysselfronten när jag och barnen gjorde julapelsiner ;)








I går lyckades jag i alla fall gräddstuva potatis- blir nästan som potatisgratäng i stekpanna, med lite fläskfilé,tomater, champinjoner och majs till barnen. De åt så det storknade.
Gott, gräddigt och rätt enkelt att laga.

Ingredienser

3 stora potatisar
2 dl grädde
( ev 1-2 tsk mjöl om man vill ha mindre grädde)
1 msk smör
ev lite mjölk eller mer grädde att späda med
1 vitlöksklyfta
salt
peppar.

skala och tärna potatisen i små kuber
stek i smöret några minuter. salta och peppra
pressa ner vitlöken
slå på grädden och låt det småsjuda under lock ca 15 minuter tills potatisen är mjuk. Här kan man pudra på mjöl i stället och spä med mjölk om man vill vara nyttig
behöver röras då och då så den inte fastnar och kan ev. behöva spädas.

Servera till en bit kött och en rätt onyttig med enkel rätt är klar.
Mina killar är så smala efter alla influensor de haft så de kan behöva lite grädde i maten!
Annars gör man som en stuvning.

Trevlig lördag och en lagom avslappnad 1;a advent

2 kommentarer:

  1. oh nu fick jag cravings efter potatisgratäng!

    SvaraRadera
  2. den här smakar nästan som potatisgratäng men går lite snabbare.
    lite stuvad potatisvariant som man skulle kunna gratinera i ugn med ost 5 minuter om man använder en sån stekpanna man kan ha i ugnen :)

    // Lena

    SvaraRadera