tisdag 1 november 2011

Saffrans och vitlöksdoftande fisksoppa med gamla vänner



Jag hade mina gamla jobbarkompisar över på middag i går kväll. Bara det att vi träffas efter att det är över 20 år sen vi jobbade i hop är fantastiskt tycker jag.
Jobbade tillsammans på en bensinstation och hänger fortfarande i hop massa år senare.
Hur många har så gamla jobbkompisar de träffar regelbundet? Inte så många tror jag.
I går kväll var det min tur att bjuda och till slut bestämde jag mig för fisksoppa- Det är ett gammalt säkert kort och jag kan till och med ha bjudit dem på det någon gång tidigare, men vad gör det när det är gott och sällskapet trevligt!
Soppan är dessutom relativt enkel att göra, vilket var rätt skönt när jag hade killarna hemma denna dag när vi var lediga :)









Ingredienser:
1 flaska vitt matlagningsvin
3-4 vitlöksklyftor.
2 citroner
2 tomater
½ hackad fänkål.
1 knippe dill.
1 gul och en röd paprika
½ purjolök
5-6 champinjoner delade i bitar
1 skivad morot
½ kg valfri fisk och skaldjur ( jag tog pilgrimsmusslor, blåmusslor, räkor, lax och torsk.)
Örtsalt
Citronpeppar
2 paket saffran
0.5 dl vatten
3 dl creme fraiche ( eller grädde)
Sjud vinet, saltet, vattnet och citronpeppar och ha i en fiskbuljong. Koka tills du reducerat till hälften.
Ha i strimlad purjolök, och fänkålen och pressa ner vitlöken. Koka tills den är mjuk.
Ha i champinjonerna och moroten och koka sakta.
Ha sedan i grädden och alla ingredienser utom fisken och skaldjuren som du sparar tills strax innan servering av soppan. Hit kan alltså soppan förberedas helt, till och med dagen innan.
Smaka av och tillsätt ev. mer salt och citronpeppar. Späd ev med mer vätska om soppan är för stabbig.
Ha sedan i fisken skuren i kuber och koka ca 5 minuter, ha sedan i skaldjuren Efter det får soppan inte koka mer då skaldjuren i så fall blir gummiaktiga. De ska bara röras ner i soppan och värmas.
Jag hade även blåmusslor och toppade soppan med dem.
Musslorna kokade jag i sparsamt med vatten, saften av en citron, två skivade vitlöksklyftor och flingsalt. De som inte öppnar sig slängs.


Servera gärna soppan med en klick aioli och ett gott bröd till.
Den här soppan kan varieras i oändlighet, man kan ha i gräslök, andra fisksorter, en halv tub med kavli räkost - jättegott! Vilka grönsaker man nu vill.
Servera den rykande varm en kulen höstkväll med ett gott vin till och hösten blev plötsligt rätt mysig.
I synnerhet om man spenderar den med gamla goda vänner.


Har vi träffats i 20 år blir det säkert minst 20 år till!

5 kommentarer:

  1. Det här kan vara den godaste fisksoppa vi någonsin ätit, till och med de icke fiskförtjusta barnen åt allt utom musslorna.
    Tack för ett nytt favoritrecept.

    Ha en skön dag. Linn

    SvaraRadera
  2. vad roligt att ni gillar den! Den är verkligen både god och enkel att göra.
    // Lena

    SvaraRadera
  3. Till hur många personer är denna? Svara gärna i min blogg!

    SvaraRadera
  4. Beatrice, kommer inte in på din blogg just nu. Försöker sen igen. Men 4-6 portioner är den till beroende på hur stora i maten ni är ;)
    // Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick detta mail och tänkte svara här med :
      "Hej Lena.

      Tänkte göra din fisksoppa men undrar lite över mängderna.
      Hej fick detta mail och svarar här med om någon mer undrar.

      1 flaska matlagningsvin är det 25ml från affären eller en 75 från systembolaget?

      Det står 0,5dl vatten då blir det inte mycket?

      På förhand tack"

      svar; Ledsen för min otydlighet, det är en liten matlagningsvins flaska jag haft och då brukar ca 5 dl vatten vara lagom.

      // Lena

      Radera