måndag 3 oktober 2011

mustig höstig köttgryta




vad passar bättre en kulen höstdag än en köttgryta.
En riktigt mustig fyllig en som fått koka i timmar så köttet faller isär när man tuggar det.
En stor gryta med rykande vitlöksdoftande kött och grönsaker och såsen som blir gudomligt god efter timmar av puttrande.
Passar perfekt att göra på helgen när man är ledig och sen ha att värma upp i veckan efter jobbet.
En riktigt god en med mycket smak och enkelt att göra av vad man ofta har hemma.
Jag hade inte så mycket hemma när jag kokade den här och var allt för lat för att ta mig till affären, men jisses vad god den blev ändå!
Det enda jag riktigt saknade var kantarellerna jag tänkt plocka men inte hunnit och eftersom jag inte kom till affären så blev det helt enkelt inga. Det bitte champinjoner i stället. Gott det med.

Nötkött skuret i kuber.
Två paket bacon klippt i bitar.
Två burkar med tomatkross, gärna Mutti.
3-4 morötter.
1 rotselleri
2 stora lökar
2 röda paprikor
Vitlök efter smak.
Fond eller buljong
En skvätt rödvin
Vatten
Ev. lite grädde för att runda smaken lite
salt o peppar
Persilja att toppa med

Bryn köttet och krydda.
Bryn grönsakerna och baconen.
Lägg allt i en stor stekgryta och späd med vinet, vattnet, lite fond eller buljong och kryddorna. Köttet och grönsakerna ska täckas av vätskan. Koka upp och låt sjuda i många timmar tills köttet är så mjukt och mört att det smälter i munnen.
Ha på slutet i lite grädde för att runda av smaken.


Så enkelt och så gott och sköter sig efter att man stekt alla ingredienser helt själv där puttrande på spisen.

Trevlig måndagkväll!

6 kommentarer:

  1. Hej! Googlade fram det här receptet för några månader sedan och har ätit den här grytan några gånger sedan dess. Lagar den i detta nu. Tack för ett bra recept!

    Lisa

    SvaraRadera
  2. vad kul att du gillar den !

    SvaraRadera
  3. Funderar på att ha en näve torkade trattkantareller i,,,,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott med kantareller i, just den dagen jag gjorde denna gryta hade jag dock inga hemma.

      Radera
  4. När har du i dom krossade tomaterna??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var lite otydligt skrivet ser jag. Jag brukar ja i det samtidigt som vattnet och buljongen.
      // Lena

      Radera