söndag 2 oktober 2011

Fräsch citronkyckling i ugn med persilja, vitlök och klyftpotatis.



En mycket enkel men väldigt god kyckling med rena smaker, åt vi i dag till söndagsmiddag.
Jag fyllde den helt enkelt med en röra av hackad bladpersilja, massa vitlök, lite olja, örtsalt och pressad citronsaft . La även med dem "gamla" citronhalvorna i gumpen. In i ugnen på 175 grader tillsammans med en form med hemgjord klyftpotatis som också fick bada i vitlök, citron och lite olivolja.
Allt blev klart samtidigt efter ca 1 h medan jag titta på Piff och Puff med mina killar efter en heldag på jobbet.
1 hel kyckling
Två citroner
Massa vitlök, jag tog nästan en hel totalt.
En stor knippe bladpersilja.
salt
Lite olja lagom att kunna röra runt "gucket"



















Har efter jobbet också storhandlat veckans middagar som blir på ett ungefär:
Måndag: Köttgryta med ett hav av kantareller, i vin, tomatpuré, lite grädde och diverse grönsaker. -Lagas dagen innan för att den ska gosa till sig riktigt mustigt.
Tisdag: Torsk med grönsaker i foliepaket med pepparrotssmör och pressad potatis. -ledig dag men det är verkligen en snabbmatsrätt för stressiga dagar!
Onsdag: Hemgjorda köttbullar, potatis och gräddsås ( förbereds dagen innan på min lediga dag)
Torsdag: Renskavsgryta med lingon & kantarellsås och kokt potatis
Fredag: Höstlig Jordärtskockssoppa med ett gott bröd -kanske hembakat om jag hinner. Vem vet jag kanske törs ge mig på en surdegspremiär?
Helgen har jag inte bestämt ännu, men något med lax lutar det åt samt en stek på söndag.

Kom gärna in i veckan för bilder och recept på kommande veckas mat!



Mitt stora I-lands problem är hur tusan jag ska orka städa huset.
Ni vet när man varit borta på semester, kommit hem med massa packning och tvätt och man direkt börjar jobba en lång vecka. orken är slut och dammtussarna hopar sig.
Nu är jag snart ledig och borde väl städa innan råttorna biter barnen då de sover. Men vart tusan tog energin till det vägen liksom.
hm undrar om tonåringarna är panka och mutbara!!

2 kommentarer:

  1. min kyckling brukar se ut som den första bilden.
    Ska prova ditt recept och se hur jag lyckas med det?
    Viola

    SvaraRadera