torsdag 6 oktober 2011

busenkel laxsida i ugn med vitlök, tomat och gräslök




Skulle lagat torsk i dag men de hade fin billig lax när jag kom till affären, så det blev det i stället.
Otroligt god med rena smaker och enkel att tillaga.

Ingredienser lax:
-En bit lax i valfri storlek( ta gärna mittbiten om du inte tillagar hela sidan.
-2 st citroner
-3-5 vitlöksklyftor
-1 kruka gräslök
- 2-3 hackade tomater
salt
smör

Jag bara la laxsidan på ett folieark som jag hade på en stor plåt.
Pressade vitlök, klippte ner gräslök, pressade citronsaft och lite hackade tomater och örtsalt. Ringlade avslutningsvis över lite smör innan jag gjorde ett fint paket av fina fisken.
Ugnen ställd på 175 grader och efter bara några minuter spred sig en ljuvlig vitlöks och citrondoft i köket medan potatisen kokade och jag gjorde en lika enkel och god sås med samma tema: 2 st vitlöksklyftor, 1 citron och 2 hackade tomater. Tog lite av skyn från fisken, hade i lite vitt vin, en skvätt citron, örtsalt, pressade ner vitlök, hackade tomater och klippte ner en kruka gräslök ( spar gärna lite till dekoration) och en stor grädde. Kokar i hop ordentligt och servera sedan till fisken som tar ca 20 minuter att bli klar beroende på storlek på den.
Potatisen kokar jag med skal och pressar sedan, plättlätt att bara peta bort skalet från pressen.
Det kändes som en festmåltid denna ljuvliga laxrätt, men arbetsinsatsen är minimal och den tog totalt 35 minuter att göra med tiden i ugn och koktiden för potatis och sås. Då hade jag två vilda tre åringar runt benen som lekte pirater när jag lagade mat. SÅ lätt är den att laga :)




Smaklig måltid!!

4 kommentarer:

  1. Vi inspirerades av din lax men hade hela vitlöksklyftor och citronskivor på laxen. Resten gjorde vi som vanligt med vår sås, wokade grönsaker och kokta potatisar. Alltihopa var mycket god. Tack för tipset

    SvaraRadera
  2. vad bra! Just lax är ju så tacksamt att laga. Gott, oftast billigt och enkelt att variera på olika sött.
    trevlig helg/ Lena

    SvaraRadera
  3. Hur lång tid ska den vara i ugnen?

    SvaraRadera
  4. ca 20 minuter beroende på hur stor den är.
    // Lena

    SvaraRadera