tisdag 25 oktober 2011

pizza med päron, chevre, valnötter och honung en vanlig tisdag




Det tog inte lång tid att baka denna pizza då degen gjordes i går kväll.
Mycket god och denna annars rätt stressiga tisdag som nu plötsligt fick helgkänsla.
En tänd brasa brinner och mina troll har pyjamas på och tittar på Tom och Jerry med sin storasyster.
En skön avslutning efter en annars rätt skrikig stressig eftermiddag, Det känns som Leo håller på att bli sjuk för allt har verkligen varit fel. Han är i vanliga fall glad som en solstråle men nu bröt han i hop för allt han kunde, till och med bananens skal var fel.

Jag hade lite rester hemma som behövde lagas till och ätas upp och förstärkte med inköp av valnötter och ruccola.
Pizzadegen gjorde jag sent i går kväll och den fick ligga i kylen och vila tills jag kom hem i dag.

Ingredienser degen:
2 dl ljummet vatten
5 dl vetemjöl
1 tsk socker
½ paket jäst
3-4 msk olivolja
1 tsk salt salt

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten. Rör tills jästen är löst och blanda sedan ner mjöl, salt, socker och olivoljan. Knåda sedan degen och låt den jäsa antingen i rumstemperatur i 30 minuter under en bakduk eller så lägger du in den i kylen och kalljäser den.

Pizzasås
2 dl passerade tomater
½ dl vatten
1 msk torkad oregano.
1 msk vinäger
1tsk socker
svartpeppar efter smak
1 tsk salt

Koka såsen och låt den sjuda någon minut för att sedan svalan innan du har på den. Även denna sås kan förvaras i kyl om man vill göra den i förväg.

Fyllning.
2 päron skurna i tunnare klyftor
1 paket parmaskinka
1 paket med chevré
1 påse valnötter
1 knippe ruccola - jag hade någon blandsort hemma med både bladspenat och ruccola i.
Flytande honung att ringla över.

Lägg på alla ingredienser på pizzan du bakat ut och ringa honung över, i synnerhet päronen och chevrén är gott att få dit lite på.
In i ugnen på 175 grader tills osten blir lite färgad och bubblar. Tänk på att honung lätt bränns vid fort!

Skönt med ännu en maträtt som med lite förberedelse kvällen innan bara tog mig 30 minuter att få fram till middag i dag och en perfekt rätt att göra helt vegetarisk om man hoppar över parmaskinkan.
Smaklig måltid.







PS / I morgon blir det kalops till middag, även den gjord helgen som var och perfekt en dag mitt i vecka.

2 kommentarer:

  1. Hej Lena!
    Först vill jag tacka för en superblogg! Om du bara visste vad inspiration jag fått av dig nu när jag är iväg i Australien och jobbar som au pair och står för maten 5 dagar i veckan. Tack!
    Gällande detta receptet på pizzan undrar jag dock hur många det räcker till?
    Vi är fem totalt i huset och planerar att göra pizzan framöver!
    Tacksam för svar!
    /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vad kul att du fått inspiration av bloggen och att du berättar det :)
      Pizzan är jättegod och vi är 7 personer i familjen varav två små, så den bör räcka till 5 personer ( kanske till o med 6)
      Hoppas den smakar bra :)

      / Lena

      Radera