söndag 16 december 2012

Tredje advent, då har vi som tradition att baka Tarte tatin i vår familj

För det har vi gjort i vår släkt sen medeltiden då mormors farmors anfader kom hit från Paris.







Med kanel och lite vaniljsocker så blir kakan julig, precis som den sig bör
Ingen Tarte tatin, ingen tredje advent.
Och just den söndagen måste allt pynt vara på rätt ställe och julschemat hållas med matplan och snapskryddning.
Hålls inte det, ja då blir det ingen jul.
För har det vart på ett visst sätt i 45 år så kan man ju inte göra ett enda avsteg, inga nya traditioner. Inga nya maträtter. Inga nya lekar. Inget nytt julgodis. Inga nya TV program.
Går ett pynt sönder kan endast ett ord sammanfatta det hela; katastrof
Och kommer någon ny maträtt in på julbordet från fjärran land ; Landsförräderi
Tas Kalle Anka bort eller görs om; kulturmord.
Julen ska vara som den alltid har varit, eller?
Förlåt mitt raljerande, men det låter som slutet på julen när man läser en del debatter att Kalle tas bort eller görs om. Jag har firat jul på så många olika sätt och i olika länder, så kanske är jag "skadad" för min tro är att det liksom blir jul ändå.




Vår jul har gjorts om, det har kommit nya släktingar, andra har lämnat, nya maträtter har landat på vårt julbord och nya traditioner kommit och gått.
Det blir jul i alla fall. Är det inte större problem man har än att Kalle Anka görs om, kan man vara tacksam i livet att man har det för himla lätt och bra!

Men jag har gjort Tarte tatin i dag, men med kanel och vaniljsocker.
Otroligt gott blev det och Carl som endast ätit kall potatismos och yoghurt sen operationen åt med glupande aptit. Äpplen, socker och smör är nog precis vad en tunn
4 åring behöver!


















Ingredienser
Tarte tatin med valnötter och kanel

4 äpplen i tunna skivor
100 g smör
2 plattor färsk smördeg ( jag tog frysta)
1 1/2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 msk valnötter

Skala och skiva äpplena tunt.
Smält smöret och ha i sockret.
Lägg äpplena i lager ovanpå smöret och sockret.
Man kan lägga dem så här eller perfekt i vackra mönster. I min familj har vi tradition att bara lägga ner dem just så här *s*
Dra plattan åt sidan och dra ner värmen till medel.Pudra över med kanel och vaniljsocker.
Lägg på smördegen och ställ tillbaka pannan på plattan och låt puttra ca 10 minuter tills karamellen bubblar upp på sidorna.
Ställ då in den i ugnen på 175 grader ca 15 minuter eller tills smördegen blir gyllenbrun.
Tag ur pannan och låt den svalna lite innan kakan hälls upp och ner nu på ett fat.
Stek sedan valnötterna i smöret som är kvar i pannan och dekorera med.
Gott med vaniljglass, men här serverad med yoghurt.
För så gör vi i vår familj till jul.


Carl bakar marsipantomtar, något vi också gör i vår familj.
Sanningen är att allt jul vi gör hemma hos mig är bara det som är kul.
Inga måsten och inget stress, för det blir verkligen jul ändå.






Trevlig tredje advent! // Lena





2 kommentarer:

  1. Ja gud vad gott det är. I särklass bästa äppelkakan. Men du brukar inte vända den eller? Jag brukar lägga halva svenska äpplen i botten av stekpannan med den konvexa delen av äpplena neråt. Sen gör jag i princip som du med degen ovanpå. När den serveras så vänder jag ut den ur pannan och den blir supersnygg. Det är inte ens jobbigt att lägga ut äpplena så.

    Det blir typ såhär: http://www.katherskitchen.co.uk/2012/10/my-tarte-tatin-love-affair/

    Vänliga hälsningar
    Anders, barariktigmat.se

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig jultradition med tarte tatin. Och den ser jättemumsig ut! Och med mycket smör, yammie!

    SvaraRadera