lördag 29 december 2012

Nyårsmiddag

Egentligen skulle jag i år vilja gå på en stor nyårsfest. I klädd en glittrig bland klänning på höga klackar med min man i frack.

Med hutlösa mängder torr champagne och ett dignade skaldjursbord.









Nu blir det nog en lugnare afton än så och lika trevlig men på ett annat sätt.
Fnular på vad som ska ätas, det blir maken och jag och de två små.
Förra året åt vi het knaperstekt kalkon till varmrätt
Kantarellsoppa till förrätt och brylépudding till efterrätt.

I år funderar jag på lite smårätter som inte behöver tillagas så mycket.
Kanske en sked löjrom serverat på just en fin sked
En skaldjursceviche
En kopp het hummersoppa
En fin lite blodig bit oxfilé med Västerbottenostpotatis
Men dessert då, någon som har ett lyxigt enkelt förslag?



Annat gott som passar på nyårsbordet för någon av er andra kan vara något av detta?
*Jordärtskockssoppa med någon topping Underbart god och passar om man ska ha mat till många.
*En lyxig skaldjursoppa med saffran och vitlök
*Små ljuvliga västerbottenostinbakade oliver. Hur gott som helst som tilltugg.
*Pilgrimsmusslor i sås av champagne. Lyxigt till Nyår
Till varmrätt kanske kyckling i soltorkad tomatsås kan vara något, oväntat god.
I stället för oxfilé så satsa på en riktigt fin bit biff kanske, här i whiskysås
Inbakad fläskfilé med bacon/ skinka och mozzarella
Parmesanpanerad kyckling
Gudomlig lax i ugn
Nåja, vad det än blir på vårt bord tänker jag inte sluta så här!
Enkelt blir det med minimala insatser men ändå lyxigt och gott.

Trevlig Söndag.// Lena




6 kommentarer:

  1. Kanske lingongott skulle vara att ha som dessert, väldigt enkelt!

    http://bloggen.fi/livsnjutarnasgourmetkok/2011/09/11/lingongott/

    eller varför inte en väldigt nyttig bärkvarg:

    http://bloggen.fi/livsnjutarnasgourmetkok/2012/03/20/barkvarg-till-efterratt/

    Några små tips bara, god fortsättning till dig!

    SvaraRadera
  2. det är jättegott men känns lite som det jag ofta äter till frukost på jobbet, just kvarg och bär.
    Men himla gott är det!
    Lingongott lät spännande och något nytt för mig.

    Tack !

    SvaraRadera
  3. Funderar du någonsin på den hemska historien som finns bakom äggen du äter och mjölken du dricker? Face the reality och bli VEGAN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. svar nej. Löper ekologiskt och närproducerat när jag kan och njuter av såväl grädde, äggen i en smaskig omelett och en blodig biff

      Radera
    2. köper ska det såklart stå :)

      Radera
  4. Skönt att höra att fler inte tänker tillbringa timmar i köket imorgon. Jag har förberett efterrätten till imorgon helt och vi kör faktiskt på färdig potatisgratäng till köttet.
    Jag har svarat på din fråga om glassen direkt i inlägget :-)

    SvaraRadera