tisdag 9 oktober 2012

Pasta med karl Johan svamp & biff och Morgon i Jenin


Åter, det enkla är oftast det goda och den här rätten var både enkel att göra och riktigt smakrik och god.
Lyckos er som har Karl Johan i skafferiet efter denna svamphöst, jag har några påsar kvar och den kommer oavkortat gå till pastarätter där den så väl hör hemma.
Att tillagningstiden är kort är ju ingen direkt nackdel efter jobbet, inte heller att ingredienserna är få.













Ingredienser

250-300 gram Karl Johan svamp
4-500 g biff. jag tog lövbiff och strimlade
3 dl grädde av valfri sort ( jag använder alltid riktig grädde, men det är en smaksak.
2 msk svampfond
Salt & Peppar

Stek svampen och strimlad biff, salta och peppra.
Ha över grädden och låt sjuda så den lagom småkokar tills den tjocknar till sig.
Ha i fonden och smaka av med salt och peppar.
Servera med nykokt pasta
Riv gärna lite parmesan grovt och strö över.
En rätt som smakar fest mitt i veckan och dessutom tar ca 25 minuter att laga från start till färdig att servera är inte det sämsta.

Men nu i kväll ska jag läsa klart min helt fantastiska bok "Morgon i Jenin" av Susan Abulhawa.
Om ni inte läst den så har ni en fantastisk läsupplevelse framför er!
I en recension i kulturbloggen stod det om boken " Morgon i Jenin skulle kunna vara en bok fylld av hat, hämnd och politisk propaganda. Men någonstans i de svarta skildringarna, av våld, tortyr och bottenlös sorg – andas boken hopp och försoning. Den glöder av avgrundsdjup kärlek"

Och precis så känns boken! Full av tragedier, mänsklig ondska och en politisk katastrof. Men den är också fylld av en enorm värme och kärlek.



Ha en skön kväll / Lena

9 kommentarer:

  1. Karl Johan svamp minns jag inte om jag ätit... det har jag säkerligen men det var nog ett tag sedan... ser gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott att göra helt vegetariskt också med bara svampen.
      Finns påsar med torkad Karl Johan som är riktigt goda.!

      Radera
  2. Gud så smarrigt! Måste jag prova någon dag..... Love chili!
    /Marléne

    SvaraRadera
  3. Konstig att kommentaren hamnade här... Skrev den under chili-inlägget :-/
    /Marlene

    SvaraRadera
  4. Tror jag bjuder in mig själv på middag hos dig nästa gång denna maträtt står på din meny. ;)

    SvaraRadera
  5. Härligt! Just den boken är vårt val i bokklubben och jag har den på vänt i bokhyllan. Ska bara läsa ut "Vårlik" av Mons Kallentoft först

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en fantastisk läsupplevelse framför dig!

      Radera