tisdag 25 september 2012

Västerbottenostgratinerad äppel & rotfuktspuré med strössel av bacon

Ja den ser kanske inte mycket ut för världen men my god vad gott det var!
Kunde ha haft den en stund till i ugnen för att få lite färg, men jag säger igen : My god vad gott det var!
Rotsaker är min favorit råvara just nu ( fråga om en månad och jag säger något annat)och just nu frossar jag i dem. Gör soppor, gratänger, rostade i ugn, bara fantasin sätter gränser.
Men om ni bara ska göra en rätt av rotsaker så för guds skull gör denna!

Ingredienser

2 stora potatisar
1 bit rotselleri
1 äpple
3 palsternackor.
1 dl grädde
½ dl vitt vin
½ dl västerbottenost
½ paket bacon
salt & Peppar

Koka alla rotsaker och äpplet mjuka, äpplet går på någon minut och potatisen tar ju ca 20 minuter.
Mixa sedan allting till ett slätt mos, blanda ner grädde, vitt vin, salt och peppar till en krämig puré. Lite lagom fast i konsistensen.
Knaperstek baconen.
Lägg purén i en ungfast form och toppa sedan med baconen ( vill man ha rätten vegetarisk kan man ex byta ut bacon mot knaperstekta kantareller). Riv därefter osten på toppen av purén och ha in i ugn på 225 grader tills osten smält.
Gott som egen rätt eller i stället för potatis. Vi åt lättrimmad torskrygg med stekta kantareller till.
Använde min gamla kamera och känner att maten inte får en rättvis bild, men dennan rätt bleka rätt har mjuka fantastiska smaker av salta kantareller, mjuka rotfrukter med inslag av äpple och så västerbottenost på det.
Passar både på finmenyn och som vardagsrätt.

I kväll har jag på menyn ; jordärtskockssoppa. Så nu ska jag skrubba de små knölarna och så blir det vegetariskt i dag.
Trevlig kväll. / Lena





2 kommentarer: