söndag 16 september 2012

För er som gillar att baka


Min kollega bakar underbart gott surdegsbröd och andra godsaker.
Hon har dessutom en jättemysig blogg med recept, mat och småsaker.
Jag är ju själv bakanalfabet men gillar å andra sidan att äta ett gott bröd så jag har det som projekt att i alla fall försöka baka något av hennes underbara bröd.
Bara orden och namnen på allt hon gör, det är leviner, russinjäst och andra helt outforskade områden för mig. Som vita fläckar på en karta.
För att ni riktigt ska förstå hur dålig jag är på att baka och hur sällan jag gör det så höll dottern på att svimma här för kanske 4 år sen när jag drog igång ett bullbak. Gången innan det var när sonen döptes.
Storsonens dop, så det gick ungefär 12 år mellan de bullbaken!
Men jag ska göra ett riktigt försök på Marlens surdeg.
Innan jag visar er bilder från den dagen så kika in hos henne och inspireras av kladdiga degar och frasigt saftiga bröd!
Gott!




Hon är också en fena på matlagning och fotograferar vackra bilder.












Kika in hos henne och bli inspirerad.
Marlenes mat



Annars i helgen har jag roat mig med att plocka kantareller och andra läckra svampar.
12 kg fick vi i hop på några timmar. Så lite kantarellmat blir det nog i veckan.
Vi plockade så mycket men lämnade massor kvar då vi inte kunde bära hem mer.









Kantareller stora som små kastrullock inbäddat under gräset som bara väntade på att jag skulle hitta dem, plocka dem och sen laga läcker mat med dem!
Så än är det inte försent att få hem några påsar svamp.
Trevlig vecka!








10 kommentarer:

  1. När det gäller vetebullar är jag också total analfabet. Det går bara inte. Vill du ha ett säkert kort när det gäller brödbak, så köp Martin Johanssons bok Enklare bröd. Har du sedan en hushållsvåg och följer hans recept så går det inte misslyckas! Hans långjästa bröd blir som surdegsbröd.
    När det gäller länkar så gör du som så att du skriver det som du vill länken ska heta, markerar den texten och klickar på ikonen länk (måste vara i skrivläget, inte html) och vips så blir det en länk. Går att göra även med bilder iaf i genom att lägga till bild som gadget i kanterna.
    Jisses, vad svamp ni hittade! Jag har inte varit i skogen sedan vi var där för ett par veckor sedan och allt var helt torrt. 12 kg svamp hade inte suttit fel!
    Ja, det där med att laga mat in public vet jag inte riktigt om det är mig grej heller. Jag trodde inte att jag skulle gå vidare och det tror jag inte nu heller. Skulle jag göra det så vet jag ärligt inte hur jag ska fixa det :-S

    SvaraRadera
  2. Åh tack nu har jag en fungerande länk till henne :)
    Kommer du vidare så kommer det gå galant.
    Håller utkik efter uppdatering i hur det går.

    SvaraRadera
  3. Nu gillar ju inte jag att baka men jag läser ändå och tittar med beundran på dina fina bröd. Vaddå bakanalfabet?! Men kan du kanske jag också kan... Vi får se när jag vågar prova :-)

    SvaraRadera
  4. Oj känner att jag lurat dig nu, bilderna ovan är från marlen´s blogg och inte min!
    Jag lovar att visa er bilder från den dagen jag bakar sen.

    SvaraRadera
  5. Wow, vilka mängder svamp! Vill också ha :)

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket svamp ni hittat, härligt! Själv har vi inte tagit oss ut i svampskogen alls detta år, för mycket annat på G... och bärbilen som försett oss med både lingon och blåbär hade slut på kantareller sist vi var där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderar på att köpa massa kantareller om jag inte hinner ut mer, minst lika mycket till vill jag nog ha!
      Som tur är har jag en del helt oplanerade lediga dagar nästa vecka. :)

      Radera
  7. Tack fina du för inlägget!
    Kom ihåg att ta med dig glasburken så ska du få Din surdeg :-)
    På söndag är det dax för mig att "hämta" svamp igen...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla om jag har någon hemma nu så tar jag med i kväll! Vi ses på jobbet :)

      Radera