lördag 24 december 2011

God Jul och griljerad skinka



Har inte hunnit skriva mycket alls sista dagarna men inte för att jag varit upptagen direkt i köket.
På vårat julbord har vi massor av rätter, men vi är fyra syskon med familjer och min pappa som firar ihop och kör knytis.
Så det är inte så¨många rätter var ändå och mitt bidrag i år är en sill med stenbitsrom och räkor, samt gravad lax med sås till och jag har köpt laxen i år.
Sen ska jag göra pannacotta till efterätt med hallonsås.

Killarna är opererade för drygt en vecka sen och vi har mest myst hemma, lästa sagor, tittat på film och julpyntat så där lagom och bara gjort det vi känt för.
Så från den här matbloggen kommer inte så mycket julmat inte :)
Ni får min makes recept på griljering till skinkan i stället.

Ingredienser

2 äggulor
4 msk grovkorning senap
2 msk flytande honung
1 tsk mald ingefära
1 tsk tabasco eller annan valfri pepparsås.
ströbröd

Ta bort svålen från skinkan.
Rör i hop alla ingredienser utom ströbrödet.
Pensla över skinkan och strö sedan ströbröd överst. Ställ in i ugnen på 200 grader och låt stå till den får fin färg. Ca 20 minuter.

Se så fin den blev.



Lite julbilder från oss.
Bus när granens ska kläs

Älskade småkillar som efter operationen nu sover hela nätterna och snarket har doktorn också opererat bort. "jag älskar doktorn sa de" ja jag med....efter att äntligen få sova igen efter år av 10-20 uppvaknande per natt !!


Juligt fönster ut mot gatan.

Min vackra skänk





Nu kan tomten komma, kakorna och mjölken står här!

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar