onsdag 28 december 2011

falukorv i repris; en Askungesaga

Mer billig vardagsmat lovade jag er!
Korv är ju egentligen rätt trist, men om man inte äter det så ofta och piffar till den lite så är den inte alls dum.
Bilderna är gamla sen ett tidigare recept, men jag hade i lite annat också i dag.
Det är ju det som är det fina med grytor, man kan ta lite vad som finns hemma.

Ingredienser

En falukorv
Ett paket bacon klippt i bitar
Två paprikor i valfri färg skurna i mindre bitar
En lök rätt finhackad.
Tio champinjoner
Två rivna morötter.
En dl chilisås
Buljong, fond eller tärning
Lite tomatpuré
salt och peppar
2½ dl grädde av valfri sort
Två gröna äpplen

Stek allt i omgångar och ha i chilin, grädden och tomatpurén.
Låt koka och ha i buljong, jag tog oxfond.
Smaka av med salt och bitpeppar.
Vill man ha lite sting i grytan tar man ett par tsk tabasco.
Koka allt 10 minuter och du har en riktigt god korvgryta som totalt tog 20 minuter att laga. Dvs samma tid riset kokar på.
De sista fem minutrarna innan grytan serveras har du i äpplet som du hackar i rätt små bitar.





ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Mina barn älskar korv och jag tycker som du att det är rätt tråkig mat. Men det här lät faktiskt både gott och nyttigt. Smart att riva ner grönsakerna i grytan om man har barn som är petiga.
    Jag har börjat stoppa ner halva priset varor jag med, vår affär är inte lika duktig som din verkar vara. Men lite billigare blir det ju faktiskt och det är ju inge fel på maten.
    Har inte tänkt på det förut så jag passar på att tacka för tipset.

    SvaraRadera