torsdag 15 december 2011

Gräddiga bananpannkakor och smoothie med blåbär och glass









Det är vad mina nyopererade killar äter.
Det och piggelin och när man är sjuk får man äta vad man vill.
De var ju rätt förkylda innan operationen och hade gått ner i vikt redan innan, så nu petar jag in nyttigt fett där jag kan.
Pannkakor är deras favoritmat så jag hade grädde och mosad banan i smeten, ja jag åt jag med av dem och de var supergott även om jag kanske inte behövde extra fettet ;)

Ingredienser bananpannkakor
3 ägg
2½ dl vetemjöl
5 dl röd mjölk
1 dl grädde
1 tsk salt
1 mosad banan
2 msk smält smör
samt lite extra att steka i.


Vispa äggen och ha i grädden och hälften av mjölken.
Rör ut mjöl och resterande av mjölken, jag brukar köra det i shakern så smeten blir riktigt slät.
Mosa banan och ha i smeten, samt salt. Vispa smeten och ha det smälta smöret.
Stek dem i pannan och servera med vad man nu vill. jag hade mer skivad banan, lite honung och till mina la jag på lite valnötter.
Så gott och det första maten killarna åt riktigt bra av sen de opererades i tisdags.
Nu ska vi bara vila oss lite så är vi snart tillbaka på banan igen och nu kommer de förhoppningsvis bli bättre med alla öroninflammationer och halsflussar :)





Ingredienser smoothie

1 banan
1 dl blåbär
1dl grädde
3 dl röd mjölk
en klick vaniljglass
Mixa och servera
Även den slank ner och var skön för halsen som gör ont sa Leo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar