torsdag 15 december 2011

Wallenbergare på nötfärs, rårörda lingon med potatis och jordärtskocksmos




I dag har killarna mest titta på TV och sovit, inte orkat så mycket mer stackarna.
Jag hade tänkt baka pepparkakor med dem men insåg att deras tålamod var lika på noll, så vi spar ( den köpta) degen till helgen.


Jag var tvungen att rensa vår på tok för lilla frys i dag för att få plats med all glass maken köpte till killarna. En stor låda med lingon åkte fram och jag gjorde rårörda lingon av dem

Ingredienser
1 liter lingon
4 dl strösocker.
Rör tills sockret löst sig och servera till köttbullar, pannfiffar eller som här


















Köttfärs var frysen också full med så jag hade tänkt göra köttbullar, men kom på att jag kunde laga fusk Wallenbergare på nötfärs i stället för kalv.
Så gott och killarna åt med god aptit av dem och det hemlagade potatismoset med jordärtskocka i.

Ingredienser wallenbergare
500 g nötfärs ( som i originalreceptet alltså är kalvfärs)
5 äggulor
2 dl grädde
2 tsk salt
1 dutt vitpeppar efter smak
ströbröd att panera biffarna i.

Färsen ska vara riktigt kall när man har ner kalla äggulorna och rör sedan ner kylskåpskall grädde.
salt, peppar.
Forma färsen som är ganska lös och lite rinnig och panera dem i ströbröd.
Stek på medelhög värme och servera.

Ingredienser Potatis och jordärtskocksmos
1 kg potatis
5-6 jordärtskockor
2 dl varm mjölk
½ dl grädde
1 msk smör
salt och peppar efter smak.
Skala och koka potatisen ca 10 minuter innan du sedan lägger ner den skalade jordärtskockan i salt vatten.
Koka tills den är mjuk.
Jag brukar sedan pressa den i potatispress för att sedan stompa den.
Häll i vätskan och av något skäl blir moset godast om mjölken och grädden är varm. Fråga mig inte varför!
ha sedan i smöret och smaka av med salt och peppar.
Så mycket godare än vanligt potatismos.


















Huslig som jag är, eller nåja mer praktiskt som jag är passade jag på att rulla ett kilo köttbullar när jag ändå var i farten.
När man ändå håller på med något liknande tar det inte mycket mer tid att göra något till, som en köttbullssmet och rulla massa köttbullar. Man är ju liksom ändå där i köket vid spisen. Det är såna här trix som spar mig så mycket tid efter jobbet när man ska servera mat snabbt.


Trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Hur hinner du och hur orkar du?
    Inte ett utan två nyopererade barn och du gör storkok!
    Mvh Hon med fiskpinnarna,

    SvaraRadera
  2. Om jag inte planerade och lagade i förväg skulle jag nog inte orka helt enkelt.
    / Lena

    SvaraRadera