torsdag 14 mars 2013

Matinspiration från superwomen


Kommande helg måste jag laga lite mat att ta fram för veckan som kommer.
Min ganska lugna vecka blev förvandlad till ett ( organiserat) kaos känns det som då maken kom hem och berättade att han ska på utbildning och förskolan vill ha utvecklingssamtal och vi dessutom var tvungen att ta en tid för fotografering till barnen mitt i alla detta.
Så mat ska lagas för att underlätta veckan som komma skall.Bland annat detta:
Askungens falukorv

Sagolik lasagne


I dag fick jag en oplanerad dag hemma då Carl haft krupp i natt och är febrig ( what else is new!) tänkte först att ja då kan jag passa på att laga lite mat eller kanske städa.
Ni skulle se dammråttorna som bor här nu, stora som små taxar och fönster som ingen se ut igenom känns det som när vårsolen obarmhärtigt tittar fram.
Säga vad man vill om vintermörker och snö, men det har en förlåtande effekt på damm!
Men sömnbristen efter natten som hostats sönder och en liten feberhet 4- åring tätt tätt intill har en förslöande effekt på mig och just nu känner jag att en film för barnen och ett par timmars sömn för mig vore mer vad jag klarar av.
Men sen, ja kanske då eller eventuellt om vi inte spelar försvunna diamanten hela dagen. Eller läser sagor om Dinosaurier och Bockarna Bruse som går till badhuset, annars kanske jag städar lite ( med betoning på lite).
Inser mer och mer att en städfirma som kommer varje vecka är exakt vad jag vill ha i födelsedagspresent!
.
Men mat ska jag laga i dag i alla fall.
Lutar åt rödspätta på något vis då vi har frysen full av fisk.
Kanske lite inspirerad av denna rätt med torsk, kapris, räkor och rödbetor

Just rödspätta är något vi faktiskt inte har hemma så ofta, men nu sen fiskbilen var här har jag massor helt plötsligt och vet inte riktigt vad jag ska göra med allt.
Säkert sitter många av er på mumsiga recept som ni väl gärna delar med er!

Ha en skön torsdag. // Lena

4 kommentarer:

  1. Åh, rödspätta som är så gott! Jag brukar bara steka den panerad med citron och remoulade till. Jag är nästan inte hemma medan det är ljust just nu, så jag slipper se eländet. Dammet, fönstren, fläckarna på golven. HU! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Den där spättarätten påminner om ett gammalt recept jag har från någon Allt om mat (Fredagsgourmet tror jag det var). Där är det med gösfilé istället men däremot smörstekta rödbetor och kapris. Till det anjovispotatismos... Det kommer det banne mig bli hos mig väldigt snart :-)

    Själv har jag pappaledig dag idag och ägnar mig åt tidskrävande texmex för att få tiden att gå.

    Ha ett bra slut på veckan.

    Anders, barariktigmat.se

    SvaraRadera
  3. Vi vuxna gillar den här varianten: http://matlottzy.blogspot.se/2012/08/spattafile-i-ugn-med-fransk-touche.html
    Barnen älskar när jag dubbelpanerar spättan och gör en enkel citronsås till av bechamelsås med massor av färsk citron i och så kokt potatis till det, inget krusidull liksom...
    kram

    SvaraRadera
  4. Åh spätta som är så gott!! Vi har en jättefin fiskaffär här i stan men det blir aldrig av att man köper färsk fisk, men spätta måste jag köpa nån dag!!!

    SvaraRadera