tisdag 26 juni 2012

Satan i gatan het lax i ugn






-Lax mamma, gör lax bad 16åriga sonen om i affären i dag.
Nu var det ju söta dotterns födelsedag och hon gillar inte lax. Men fröken fyller 19 år och ska ut och äta på restaurang med kompisar så vi tog ingen hänsyn till henne.
En stor fet fin bit lax köpte jag och lyckades eller misslyckades med beroende på hur man ser det.
Den blev stark, jättestark.
Jag och Petter älskade den men jag var rädd att killarna skulle storkna av hettan från den men där gissade jag fel. Åtta potatisar och två lass lax var vräkte de i sig.
Men den var stark, mycket starkare än vad jag tänkt. Men i bland blir det ju ett lyckkast i alla fall och det här var ett bra feltänk.

Ingredienser

1 bit lax
½ dl majonäs
valfri mängd tabasco eller annan pepparsås och det var här jag tänkte fel.
Jag tog och använde makens grillsåser och tog 2 matskedar.









örtsalt
1 knippe blandade färska örter- gräslök, basilika, rosmarin eller vad man ju har.
2 dl grädde

Lägg den färska fisken på ett lager av lite salt i en ugnsfast form.
Blanda majonnäs och tabasco och bre på fisken.



ställ in i ungen på 175 grader ca 15 minuter beroende på hur stor fiskbit du har. Klipp örterna fint och strö över laxen.









Häll på grädden så att det blir lite sås på botten och ställ tillbaka i ugnen ca 5 minuter.
Kärntemperaturen ska vara 55-58 grader för att vara perfekt, annars blir den överkokt!
Sen är den redo att servera med kokt potatis.
Så gott och så enkelt!








trevlig matvecka! // Lena


1 kommentar:

  1. Kul att det ändå blev bra och godkänt trots det starka! :) Tack för fin kommentar inne hos mig!

    SvaraRadera