måndag 11 juni 2012

Min vackra studentdotter igen....och lite mat! (Het gaspascho)


Så kom studentdagen och festen och allt var så där rosa fluffigt roligt som jag hoppats på, fast bättre!
Solen sken den enda dagen på över en vecka.
maten blev klar i tid.
Dottern försov sig!
men det gick bra i alla fall och som alla mammor säger jag såklart att hon var vackrast av dem alla.,
Redan på BB minns jag den känslan, jag trodde på fullt allvar att alla andra mammor var avundsjuka då de såg henne för att hon var mycket vackrare än deras barn!
På allvar alltså, jag trodde det!


Med studentplakatet. På fotot är hon två år och Pippigalen.












Jag och dottern och en otålig Carl som vill hem och äta!





























Lillebror Petter med storasyster.












Liten Carl
smuttar på den champagnen (alkoholfria då såklart!) o äter en Västerbottenostinbakad oliv. Tack Monka för tipset.



Oliverna inbakade i osten, så gott!







Snittar med lax & pepparrotsröra
Vikabröd med gubbröra















Inte så vacker kylskåpsbild...och nej Ketchupen serverades inte på buffén.
Men tjälknölen och den var god efter två dygn i marinad.







Gaspaschon var iskall och stark. Serverades i glas med snittarna och krustaderna. Perfekt bjudmat att förbereda, den blir bara godare av att stå en dag eller två i kylen.

Bjuder på receptet här en mycket svalkande men het soppa som passar perfekt som både lunch och picknickmat, eller som en somrig förrätt. Vem vet, kanske det blir riktigt sommarvärme snart, ta med en flaska kall soppa till stranden och lite krutonger och njut.


Ingredienser

1 röd paprika
1 gul lök
1 gurka
4 Vitlökskyftor
6 stora tomater
1 knippe färska örter
2 skivor vitt mjukt bröd utan kanter
1 tsk salt- gärna örsalt
1 dl olivolja av god kvalité
½ liter kallt vatten med ½ grönsaksbuljongtärning
3 msk rödvinäger
½ msk socker
tabasco till valfri styrka- smaka av.


Skär alla grönsaker i mindre bitar och mixa i mixern. Späd med vätskan och ha i alla örter och buljongen.
smula det vita brödet och ha även i olivolja. Mixa till en slät konsistens och späd med vinäger,socker och salt och ev tabascon.
Ställ den i kylen minst två-tre timmar, men ett dygn eller två gör den bara godare.



















Leo, ja han var svårfångad på bild denna dag.
Vi fann han vaktande på "onyttigt".

"Onyttigt är gott" som han säger och det var det.
Rabarberpaj som min syster bakat och Tiramisu som jag dock köpt från catering.

Ha en underbar vecka! Det ska vi och äta underbart goda rester.// Lena


















2 kommentarer:

  1. Det är tur att allt inte syns på bild då, tänkte på köksluckorna ;)
    Ja, visst är det svårt att beräkna mängder, man gör alltid för mycket och det är väl ändå bra. Värsta scenariot är ju att det inte ska räcka åt alla hungriga... ganska lyxigt att få äta rester sen men ibland blir man less även på dem.

    De där västerbottensostinbakade oliverna blev jag allt nyfiken på! :)

    SvaraRadera
  2. Recept kommer!
    SÅ goda och väldigt enkla att göra.

    SvaraRadera