tisdag 22 maj 2012

Nyskörade rabarber med ljuvliga jordgubbar i söt kräm


Äntligen har jag massa rabarber och i dag gjorde jag en riktigt god kräm.
Det är ju så in i vassen enkelt att göra kräm och så mycket nyttigare än den köpta som är så söt så det krullar sig i kinderna!
I affären sålde de jordgubbar så jag tog med två paket hem som fick göra sällskap i krämen, jisses vad gott!


Ingredienser.

500 g rabarber och jordgubbar.
800 dl vatten
2 dl socker
4 msk potatismjöl.




Rensa bären och skär i mindre bitar.
Koka upp vatten och sover och ha sedan i rabarbern som får koma sakta ca 10-15 minuter, sista 5 minuterna
lägger man i jordgubbarna som får koka ett kort tag.
Blanda sedan potatismjölet i några matskedar kallt vatten så det löser sig helt och rör sedan ner det i krämen. Rör hela tiden så det inte klumpar sig. Precis när det börjar koka och bubbla igen tas kastrullen åt sidan.
Servera naturell eller med mjölk eller grädde!




Jag vet vad jag ska ta med till jobbet i morgon och äta till frukost!
Ha en trevlig kväll // Lena

2 kommentarer: