fredag 11 maj 2012

krämig & len blomkålssoppa toppad med krispig bacon



Häromdagen läste jag på Frostrosors blogg och påmindes om hur gott det är med blomkålssoppa.
Och otroligt enkelt och snabbt att göra.
Mat för en kung en fredagskväll.
http://frostrosor.blogspot.se/ -Ledsen kan inte göra en länk av någon anledning, någon får gärna tipsa mig hur man gör?

Men i alla fall så hade hon en otroligt lockande blomkålssoppa som jag kom på att det var länge sen jag kokat.
Kanske är det lukten som avskräckt mig, för det doftar som hon säger inte gott i köket när man kokar blomkål. Inge hallonsaft och småkakor här inte, men tusan vd gott det blev.
Mitt recept var inte riktigt lika som hennes, men förmodligen samma goda resultat.


Ingredienser

1 blomkålshuvud
4 små potatisar
3 schalottenlökar
1 bit purjo
1 liter grönsaksbuljong
3 dl vitt vin
3 dl grädde.
örtsalt
svartpeppar
1 paket bacon

















Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och lägg i vattnet med potatisen, löken och purjon. Koka tills det blir mjukt och ha även i salt, lite peppar och vitt vin.
Kör sedan grönsakerna i mixer tills det blir helt slätt och späd med vätska till en tjockare konstisens än soppa.
Lägg i gryta och späd i med grädden till lagom tjocklek, jag gillar när denna soppa är rätt tjock men det är en smaksak och man kan absolut ta lite mindre grädde.
Koka på svag värme och toppa sedan med knaperstekt bacon, om du inte vill göra den helt vegetariskt såklart.
Servera och njut!



Vi ska dock inte äta denna soppa i dag.
I dag är det fredag konstaterade vår Leo när han vaknade och då får man äta onyttigt. " jag äääälskar onyttigt, mamma" sa han glatt.
Hm kanske en rabarberpaj på små knoppande rabarber till efterrätt efter deras favoritmat, fiskpinnar och mos- fast i så fall på lax och självklart hemlagat mos med skirat persiljesmör kanske.
Vi får väl se.


Trevlig fredag! // Lena

2 kommentarer:

  1. Du är min sopphjälte!
    Jag trodde inte jag tyckte om soppor, men gud vad underskattat det är.

    Tack från Sanna

    SvaraRadera
  2. jag vet, helt sanslöst gott och inte kostar denna delikatess många koner heller att laga!
    man får bara stå ut med doften då ;)

    SvaraRadera