fredag 25 maj 2012

Lax och räkpasta i Sweet Harmony med bladspenat



I dag är det äntligen fredag, så efterlängtad och så ljuvlig som bara en dag i maj kan vara; varmt och en helt underbart solig.
Som om inte det egentligen räckte så har jag en inbokad vistelse med en gammal kompis, även hon en något trött småbarnsmamma som behöver komma bort en natt.
Så vi har letat och letat efter olika hotell, kollat menyer, avstånd dit, pris, hur fina rum de har och ju mer vi letade ju svårare blev det att bestämma sig.
Görvälns slott var en vinnare från början i konkurrent med Rånäs slott.
Men så vet jag inte vad som hände, men tebuffén på Färna herrgård vann vårt hjärta - eller mage kanske-, har varit där förr och njutit av deras scones, hemkokta marmelader och annat gott.
Så dit styr vi kosan i kväll och smörjer kråset med en vårmiddag och tillhörande passande viner.
Jag har inte helt släppt Görväln, men tar med mig maken dit under sommaren i stället då.
Är ni kanske som jag som älskar att åka bort en natt eller två till olika små enkla eller stora lyxiga get a way ställen i landet och bara vara?
Maken och jag har provat många underbara ställen under åren och jag har många favoriter av olika slag: Gripsholms Värdshus är fantastiskt och i synnerhet Kungasviterna om man ska kosta på sig extra lyx.Eller Strandflickornas Havshotell i Lysekil, helt ljuvligt!
Ulfshyttan i dalarna är en annan liten pärla där jag bland annat firade min 40- års dag.
Listan kan göras lång och jag gör den gärna längre.
Så har ni några såna här små pärlor att delge mig så tar jag gärna emot dem.
Om jag kunde välja vilket jobb jag ville så skulle någon slags hotelltestare kunna passa mig bra!
Någon som har en ledig tjänst?
















Nu ska ju inte jag laga maten själv i kväll, men jag bjuder på en mycket enkel god pastarätt som är helt förträfflig i just sin enkelhet att sno i hop efter jobbet på en kvart.
Perfekt fredagsrätt kanske?




Ingredienser

1 paket rökt lax
300 g räkor, gärna färska såklart även om burk duger...
1 paket färsk bladspenat
2 msk fiskfond ( eller lite fiskbuljong)
3 dl grädde av valfri fetthalt.
2 dl vitt vin
Örtsalt och citronpeppar efter smak
(På bilden här hade jag även lite champinjoner med då jag har en champinjonälskande gosse, de är dock inte med i pastasåsen utan stektes på sidan)

Strimla laxen och skölj spenaten.
Slå i vinet och fiskfonden, koka och reducera vätskan till hälften.
Slå på grädden och sjud en stund innan den spenaten läggs i.

















Koka ca 1 minut på svag värme och ta sedan i från pannan från plattan och ha i lax och räkorna.
Koka nu inte grytan mer utan bara värm den. Kokar man blir räkorna trista och får en konsistens av gummi.
Smaka av med salt och citronpeppar.
Servera med nykokt pasta.
Svårare än så är det inte att få en god och snabb fredagsrätt!

Vad ni än gör i helgen, i slott eller koja, med grillad korv eller hummer, så ha det underbart i majsolen! // Lena





3 kommentarer:

  1. Den där såsen ska jag testa! Jag som inte är så mycket för fisk vanligen men rökt lax, och gravad, det gillar jag:)

    SvaraRadera
  2. Den här ska jag göra till maken i kväll! Tack tack!

    SvaraRadera