lördag 12 maj 2012

Sesampanerad laxfilé med hemgjort mos och kaprisröra


Åh vad jag älskar lax, så gott och så himla enkelt att göra.
Jag föredrar färsk lax eller i alla fall lax i hel bit och inte de här frysta portionsbitarna som lätt blir torra.
Tyvärr fanns det ingen hel lax i affären så det blev de här små bitarna i alla fall och faktiskt blev de fantastiskt goda och saftiga.
Till barnen hade jag lovat fiskpinnar och de var trötta rätt tidigt så de åt före oss i går kväll, gjorde helt enkelt panerade laxbitar- skar laxfilén i stavar, panerade och stekte.
-Jag älskar laxpinnar sa Carl och åt totalt två filéer själv, samt en stor portion hemgjort mos.

















Ingredienser

Laxfilé färdiga bitar bitar eller hel lax som du skär bitar av, en eller två per person
3 dl ströbröd
1 dl sesamfrön
2 -3 tsk örtsalt
1 tsk citronpeppar
smör att steka med.

Rör i hop ströbröd, sesamfrön, salt o peppar och panera laxen innan du sen steker den i smöret så den får krispig yta.
Servera med potatismos och som jag toppade med en gräslöksås.
2 msk smör som du smälter och har sedan i ½ burk gräslökskost. Rör i hop och toppa moset.

Gjorde också en mycket enkel med god röra av bara två ingredienser,
kapris och rödbetsröra.
Hacka 5-6 rödbetor och ½ d kapris. Rör i hop och servera till stekt fisk.

Svårare än så är det inte att göra riktigt god fisk.
Trevlig helg// Lena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar