onsdag 28 augusti 2013

Fort och fel men gott ändå. Smördegssnittar med västerbottenostkräm och nystekta kantareller


Ni vet hur det är, man har en bild framför sig och smakerna på tungan. Inspirerad från andra recept eller smaker från förr.
Nu tänkte jag det skulle passa med en smördegsrulle med västerbottenostsås och stekta kantareller.
Jag menar, hur gott låter inte det?
Och hur enkelt att bara rulla ihop allt som en rulltårta.
Färdig smördeg och med en gräddig stuvning med mycket västerbottenost i och de nyskördade små gula kantarellerna.
Jamen ni hör ju hur gott och enkelt det låter!
Jag la ut den där rullen med deg. Stuvningen var ju lätt som en plätt att göra med massa god riven västerbottenost i.
De nystekta kantarellerna och så rulla rulla.
Någonstans här gick det snett och jag insåg ganska snabbt mitt misstag.
Jag borde lagt degen från början på plåten såklart!
Nu blev allt en enda gegga då stuvningen gjorde hål på något vis i degen!


Tur man är flexibel och innovativ och kan nytänka snabbt!
Jag skar små bitar av degen i stället som jag la små klickar av den tjocka stuvning, lite kantareller och en bit extra västerbottenost över.
Och genast blev de små smördegssnittarna riktigt vackra att se på också.
Och ljuvliga att äta!







Ingredienser

1 rulle smördeg
2 dl stekta kantareller

Stuvningen:
1 dl riven västerbottenost
2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
3 dl grädde och mjölk- jag tog häften av var
salt och vitpeppar

Smält smöret och vispa ner mjölet och späd med mjölken och grädden medan du vispar.
Låt koka upp under omrörning och salta och peppra efter smak.
ha i den rivna osten och rör om tills den smält.

Klicka sen på varje smördegsbit och ha stekta kantareller över.
Lägg en liten bit Västerbottenost över och in i ugnen på 175 grader tills degen ser klar ut och osten smält.

Trevlig onsdagskväll/ Lena

6 kommentarer:

  1. Så goda smaker och det där löste du hur bra som helst :) Kram

    SvaraRadera
  2. Det är på felen man lär sig brukar jag hurtigt säga om dagarna till barnen på skolan där jag jobbar. Du löste det hela väldigt bra måste jag säga och jag tror jag ska testa den här varianten till helgen - älskar alla ingredienser. /Anna J

    SvaraRadera
  3. Innovativt tycker jag. Detta måste jag göra i helgen. Smördeg finns redan i frysen. Mums!

    SvaraRadera
  4. Innovativt tycker jag. Detta måste jag göra i helgen. Smördeg finns redan i frysen. Mums!

    SvaraRadera
  5. Som herr M brukar säga, gör om - gör rätt:) Och det ser ju onekligen ut som att det blev hur rätt som helst. och gott!

    SvaraRadera