fredag 31 maj 2013

Fredagsgott i filodeg, en vårstrudel


Det lät så gott det där receptet i någon mattidning jag läste på jobbet.
Vårstrudel.
Jag tog en kopia på receptet och handlade hem lite av varorna, filodeg, kronärtskockor, ricotta, färsk spenat.
Så satte jag i gång med matlagningen och tog fram receptet som låg nerknölat i handväskan.
Då inser jag eller upptäcker jag att allt liksom inte är med på den kopierade texten. Jodå råvarorna finns med men inte måtten!
Så jag improviserade lite.
Och himla gott blev det, för med de ingredienserna kan det ju knappast bli annat.


Stekt färsk spenat.


Nedrörd i riccottan med ägg, soltorkade tomater och kronärtskockan.

Lager på lager av deg som penslas med olja, smör och salt.


Röran läggs på och degen rullas ihop.
In i ugnen på 200 grader i drygt en halvtimme.




Ingredienser

1 paket filodeg
½ burk marinerade kronärtskockor
½ påse färsk spenat
½ burk soltorkade tomater
1 burk ricottaost
1 ägg
olja att steka spenaten i
3 msk olivolja
3 msk smält smör
lite salt

Stek spenaten i lite olja väldigt hastigt
skär kronärtskockan i mindre bitar
skär tomaterna i små bitar.
Rör i hop ricottan och ägget och blanda ner övriga ingredienser
Smält sedan smöret och blanda med oljan och lite salt.
Ta nu fram filodegen och lägg lager på lager i en ugnsform och pensla mellan varje blad.
Klicka i röran och rulla i hop som en rulltårta.
Klart och in i ugnen!


Vackert blev inte resultatet alls, världen har säkert sett vackrare strudlar.
Men knappast godare ;)

Trevlig fredag på er! / Lena




8 kommentarer:

  1. Vilka goda ingredienser, spenat och ricotta är så gjorda för varandra. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det kan ju liksom inte gå fel :)
      Hoppas din helg blev fin med1

      Radera
  2. Så gott det låter, både på ingredienslistan och på namnet, härligt!

    SvaraRadera
  3. Låter galet gott! Jag älskar hela ingredienslistan. Jag har lite filodeg i frysen som blivit över. Är så dålig på att använda det för det inneböär ofta lite pyssel. Vilket dock brukar resultera i godsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja lite pyssligt blir det ju med degen som är så himla tunn, men å andra sidan blir så himla god :)

      Radera
  4. Strudel har jag nog aldrig gjort men detta låter så gott alltså. Ska testas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har gjort det någon gång till och med lite olika röror i.
      Gott med nästan vad som i :)

      Radera