onsdag 7 mars 2012

Make a head fläskotlett i apelsin och ingefärsmarinad


Köpte på mig massa kotlett i bit som handlaren här märkt ner till halva priset med kort datum.
Jag är ju som en värsta hamster när det kommer till varor för halva priset! In i frysen eller laga till direkt.
Minns inte när jag exempelvis köpte biff eller kycklingfilé för fullt pris och är man sju i familjen så tro mig, det gör skillnad i plånboken.
Vi äter alltid gott och det vi är sugna på, det finns utrymme för det kanske just för att vi har ett så litet matkonto i vanliga fall. Sist jag räknade efter så landade vi på 7500kr för en månad med djurmat och hygienprodukter.

Nåväl, tillbaka till kotletten som jag la i marinad kvällen innan och sen bara stjälpte ner i en ugnsfast form som jag skyade några gånger medan potatisen blev till knapriga klyftpotatisar i ugnen. Jag skalade potatisen kvällen innan och delade den i klyftor för att sen låta den vänta i kylen med kotletten.
Bara sen att lägga i en ugnsfast form, olja och krydda lite.

Ingredienser.
1 bit hel kotlett
1 koncentrerad liten apelsinjuice
2 tsk salt
2 krm vitpeppar.
1 bit riven färsk ingefära ( eller på burk om du inte hittar färsk, ca 2-3 tsk)


Låt ligga i marinaden gärna över natten.

Ha i köttet i ugnsfast form på 175 grader till temperaturen är 65 grader.
Min ugn är ojämn...jag brukar vända på maten efter halva tiden men missade det. Så en bit blev lite svart!



Servera med kokt potatis eller som här hemgjord klyftpotatis som fick dela plats i ugnen med kotletten och sås som du gör av skyn från köttet och marinaden.
Sila den och ha i valfri sorts grädde och låt koka så den tjocknar till.

Trevlig onsdag! // Lena
Gott!

1 kommentar:

  1. Samma gör vi, köper gärna med röda lappar även om det blivit lite tunnsått i affären med det helt plötsligt. Kanske för datt det är för många som väntar in sista datumet?
    Gott med ingefära i, det brukar vi köpa hem i stora bitar och frysa. Sen är det så mycket lättare att riva och man behöver inte skala.

    SvaraRadera