fredag 9 mars 2012

Smörstekt timjankryddad kalventrecote med gräddig Ostronskivling


Den här rätten åt vi faktiskt förra helgen, otroligt gott.
Köttet smalt nästan i munnen och kombinationen av kalv med timjansmak och så den otroligt goda Ostronskivlingen till *åååhhhh*
Inga massa krusiduller och etthundra elva saker att ha i, utan rena enkla otroligt goda smaker. Tyvärr missade jag att köpa färsk timjan men den torkade gick bra den med.

Ingredienser
4 bitar kalventrecote, gärna hängmörad.
smör att steka i.
Färsk eller torkad timjan
smör att steka i
salt & Peppar




stek köttet på hög värme ca 2-4 minuter per sida beroende på hur genomsteka du vill ha dem.
krydda med salt, lite svartpeppar och timjan





Till gjorde jag en god gräddig sås med denna svamp som är lite nyupptäckt hos mig- jag brukar ju vara självförsörjande på hemplockad svamp, dock ej i år.
Såsen var simpelt enkel men ljuvligt god.
Rensade svampen och skar i mindre bitar, stekte med smör så de blev nästan så där lite knapriga. Lite salt och peppar bara och så på med grädde som fick sjuda med svampen.
Otroligt gott och så enkel att man kan laga en tidsmaskinsrymdklocka medan man gör den.
Detta utspelade sig under matlagningen i vårt kök:
-mamma laga våra rymdklocka för annars kommer vi till fel land när vi åker rymdraket, kommer de springande och ropar.
-men det gör väl inget svarar jag lite upptaget ni vet...
-Men mamma då kan vi ju komma till Gargamel ( elakingen i smurfarna) när vi ska till månen eller Pippi fattar du väl!
Såklart, tänk att jag inte tänkte på det och tänk vilken otrolig rikedom att ha en sån fantasi och som grädde på moset en enäggstvilling att dela allt fantastiskt med!

Serverade entrecoten med ostronskivlingen och pressad potatis till.
Mat för en kung!
Trevlig helg på er! Själv ska jag nog ta en tur till Smurfarna med mina barn eller vart vi nu hamnar om inte klockan ställts in rätt. //Lena

1 kommentar:

  1. Kalv, jag glömmer bort hur gott kalv är men nu vet jag vad jag ska laga i helgen till familjen.
    Finns det ekologisk kalv där du bor?
    brukar ha svårt att hitta det minns jag.

    SvaraRadera