lördag 10 mars 2012

Fredagsmys och lördagsfrukost



Två nästintill heliga mathändelser här.
Varje morgon frågar Leo & Carl ; mamma vilken dag är det, är det fredagsmys?
I går var det ju äntligen det och de brukar få önska sig vad de vill ha för mys.
De pratade nästan i munnen på varandra medan de rabblade : bullar, chips, vindruvor, festis, melon, kakor, godis och päron!
Vi begränsade oss dock lite där och det blev ett gott fruktfat och sen en liten skål chips vid TV;n. Nej jag är ingen rabiat sockermotståndare alls de får gärna godis i bland men färsk frukt är just nu favoriten.

Så här glad blir Leo av allt gott!















Sen blev det en tidigt avslut för de små trötta hjältarna som stal storasysters säng då hon sover borta när hon jobbar i helgen. De somnade fyra minuter in i Alfons Åberg.





För att sen vakna halv sju när vi äntligen har sovmorgon...varför gör barn så?
-Mamma pannkakor, vi vill ha pannkakor och det fick det och jisses vad jag ätit och de med.
Jag vet att ni fått receptet förr, långt bak i bloggen men här kommer det igen.

Ingredienser
Recept:
2½ dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1 msk socker
½ tsk salt
2½ dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Rör först i hop alla torra ingredienser och sedan de blöta för sig innan du blandar dem tillsammans. Rör inte för mycket utan bara så de rörs i hop innan du steker dessa mindre mer tjocka pannkakor i smör.
I dag blev det jordgubbar, banan och jordgubbskesella till våra pudrade med lite vaniljsocker. Mums!

Tvillingarna Bus och rackartyg leker nu för fullt och jag har en skön kaffestund här vid datorn innan vi tar oss an dagen.
Ha en trevlig helg! // Lena

2 kommentarer:

  1. jag gillar verkligen enkelheten eller hur jag ska formulera mig i din blogg. På ett positivt sätt alltså och utan det där hysteriskt stylade vackra hemmen många visar upp. Noggrant redigerat innan bilderna sätts ut och som få av oss har irl. Du har härliga ungar, lagar god mat som inspirerar mig att planera och tänka till och jag blir glad av att läsa dina blogginlägg.
    Tack och trevlig helg själv / Caty

    SvaraRadera
  2. tack vad glad jag blir! trevlig helt till dig med// Lena

    SvaraRadera