måndag 4 november 2013

Sloppy joe, en kladdig historia från USA


Har ni inte ätit den klassiska amerikanska snabbrätten sloppy joes så har ni en ny favorit framför er tror jag.
Det är köttfärs, ketchup, farinsocker, svartpeppar och annat gott i ett stekt hamburgerbröd. Vilka gillar inte det!

Muscovadosocker alternativt farinsocker ska det vara i denna rätt och ketchup!
Jag la till rökt paprikapulver för att få lite mer fyllig än i det recept jag lagade när jag bodde i USA.
Men det finns säkert lika många varianter på receptet som det finns hemmafruar i USA.
Det här är mitt.

Ingredienser

½ kg nötfärs
1 gul lök,
1 grön paprika
1 msk rökt paprikapulver
2 ts cayennepeppar
1 msk chilipulver
1 msk muscovadosocker ( eller farinsocker)
2 vitlökar
1 tsk senap
1 dl ketchup
2-3 msk tomatpuré
Salt och svartpeppar efter smak













Stek köttfärsen och häll bort alla vätska. Salta.
Ha i finhackad lök och paprika och stek.
Tillsätta övriga ingredienser och rör om. Det ska vara som en tjock köttfärssås
Smaka av med salt och peppar och låt sjuda ca 20 minuter.

Servera i hamburgerbröd och samma typ som av tillbehör som till hamburgare. Ost, saltgurka, rödlök och skivade tomater exempelvis.
Och till mina barns stora glädje serverades det chips till maten!


/ Lena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar