lördag 10 september 2011

mozarellalasagne en snorig vardag



Vi är bara dagar i från vår resa till Barcelona som jag ser fram emot som ett barn inför julaftonen.
Vi jobbar och vabbar omlott för barnen är sjuka hela tiden.
Efter en lång paus då de var sommarlediga så haglar förkylningarna in igen och jag ser rött när jag möter snoriga barn på dagis- fast jag vet att de kan gå snoriga i veckor och måste få vara på dagis om de inte är mer sjuka än så. Men just nu blir mina killar sjuka lite mer än de andra. Det är halsfluss och öroninflammationer hela tiden när de övriga barnen bara blir förkylda.
I vilket fulla fall så ska de snart opereras och jag ser ljuset i tunneln som inte är tåget. De ska både ta halsmandlarna som är fula och ta bort polyperna och som grädde på moset operera in rör i öronen!
Japp båda två på samma dag....*bävar lite*, men sen tror vi att de kommer att vända.

Så matlagningen står kanske inte så högt på prioritetslista just nu och inspirationen tryter efter att aldrig få sova.
Men jag gjorde i alla fall en riktigt god lasagne häromkvällen. En med massa mozzarella topping på!

Ingredienser

500 g köttfärs
2 stycken rivna morötter
100 g champinjoner
1 hackad lök
2 burk passerade tomater (400-500 g)
1 dl grädde
2msk oxfond
2 msk smör
Salt
Svartpeppar
Lasagneplattor
2 påsar mozzarella

Stek köttfärs, med rivna morötter i och ha i den hackade lök och champinjonerna.
Häll sedan i de krossade tomaterna, oxfonden och grädden.
Låt koka och smaka av med salt och peppar.

Béchamelsåsen

6 dl mjölk
3 dl vispgrädde
100 g smör
100 g riven valfri ost
1 dl vetemjöl
Muskotnöt
Peppar
Salt

Smält smöret och vispa ner mjölet och vispa den helt klumpfri.
Ha i mjölk och grädde och låt koka upp medan du vispar.
Smaksätt med sal, peppar och muskotnöten.
Ha i den rivna osten och var nu mycket noga med att inte bränna den!


Hemligheten eller tricket att lyckas med en god lasagne är mycket béchamelsås tycker jag och en rätt rinnig köttfärssås.
Ta en ugnssäker form och börjar med ett lager béchamelsås i botten. Varva sedan med plattor och köttfärs och
béchamelsåsen och på det översta lagret toppar du med mozzarellan




Mycket mozzarella överst är inte heller helt fel!



















I morgon ska jag koka oxrullader om ni vill frestas av det. En riktigt gammal klassiker som är riktigt god som långkok.
Hoppas vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar