måndag 12 september 2011

Farmors rullader







Jag minns att min farmor lagade ljuvliga rullader, riktig goda serverade med farfars saltgurka som han odlat själv.
Nu odlar jag inga gurkor själv,( men lägger gärna in) men rullader kan jag laga efter farmors recept och även om det är ett långkok så sköter det sig i princip själv och passar antingen till söndagsmiddagen eller att ta fram mitt i veckan om man kokat dem på helgen när man ändå går hemma och skrotar.
Den enda arbetsinsatsen som krävs är själva ihop rullandet av lövbiffen med valfri fyllning i. Farmor använde fläsk och katrinplommon men rätten går att variera mycket med diverse fyllningar; chornizon och fläsk. Oliver och en bit parmaskinka. Finhackad lök, hackad ansjovis och lite hackade morötter.
Jag brukar fylla dem olika varje gång och i dag blev det strimlade morötter, liten lök, en bit ansjovis och strimlad saltgurka.
Sen rullade jag i hop dem och fäste med tandpetare och brynte dem med lite salt och vitpeppar.
Efter det hällde jag i vatten och oxfond ( eller buljong) och aningen grädde och lät rulladerna sjuda i det tills de blev möra- ca en timme.
Det fanns några bitar ansjovis kvar och lite lök som fick åka med i såskoket som smakhöjare.
Smakade sedan av med salt och peppar. Hur lång tid det tar är beroende på vilken kvalitet köttet har, lövbiff tar längre tid än en bit finare innanlår men det spelar för smakens skull ingen större roll.
Sedan tog jag ur rulladerna och silade såsen, hade i lite uppvispat vetemjöl och mer grädde så den reder sig. Lägg tillbaka rulladerna men ta bort tandpetarna innan!. Koka upp och servera.

Slowe food är värt att vänta på och sköter sig dessutom oftast själv ändå medan du sover middag på soffan med barnen, viker tvätt eller bygger lego ;)
Servera det med kokt potatis och såsen från grytan. Strö gärna över med lite klippt persilja och servera för guds skull saltgurka till!
Rulladerna kommer smälta i munnen.

Det enda problemet är väl att en sån här rätt kräver efterätt på farmors vis.
En söndag skulle jag välja en hederlig Gino med färska frukter och vit choklad.
Eller varför inte en marängsviss. I synnerhet om man har ansjovis i rulladerna för då kommer ju dietrådet om glass efter fisk till nytta!

Smaklig plättlätt måltid!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar