torsdag 26 september 2013

En kycklinggryta med citronsalsiccia och druvor i Oreganosås från himlen


Oreganon är från Sicilien, jag fick en bukett av vår grannfru där som jag tog med mig hem. Den doftar underbart och har en helt annan smak än den torkade här hemma.
Doften av den fyllde vårt kök i går i höstmörkret och i hop med övriga ingredienser så blev det till en enkel och mycket god kycklingrätt.
En viss skillnad på Salsiccian dock mot den vi åt i Italien.
Åh vad jag önskar jag kunde köpa den här i Sverige, men den jag nu fick tag på var inte så dum den heller. Men spelar kanske i en helt annan liga ändå.
Kycklinggrytan doftade underbar i alla fall av citron och oregano.
Får ni inte tag på färsktorkad direkt från Italien så går färsk oregano på kruka utmärkt det med.
Underbar rätt som går fort att laga, perfekt till fredagens middag alltså.



Ingredienser

1 kg kycklingfilé, skuren i mindre bitar
2 citronsalciccia gärna från Sicilien ;)skuren i slantar
4-5 stora färska champinjoner delade på fyra
½ rödlök skuren i mindre bitar
4 dl vindruvor, dela dem på mitten
3 dl grädde
2-3 msk kycklingfond
citronpeppar
örtsalt
saften av en ½ citron
oregano

Bryn kyckling, korv,rödlök och champinjoner.
Häll i grädde,fond och citronsaft och salta och krydda.
Låt koka så såsen blir lite tjockare och ha i den torkade oreganon. Smaka av till valfri styrka
Lägg på slutet i vindruvorna och värm upp ordentligt.




Servera med ris, pasta eller potatis. Här med risoni.
Gudagott!






Trevlig fredag på er! / Lena

8 kommentarer:

  1. Låter som en perfekt fredagsrätt:) Här blir det nog ugnspannkaka dagen till ära:) Jobbdag i morgon så den här fredagen får väl gå som vardag.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp en rikgit fin fredagskyckling :)

      Ugnspannkaka går inte av för hackor det heller.
      Kram

      Radera
  2. Det här lät som en maträtt helt i vår smak, underbart gott och enkelt! Kan tänka oss att oreganon tog er direkt till Sicilien, visst är det härligt hur dofter och smaker kan förflytta en i tid och rum, magiskt!

    Nu är vår bloggflyttning gjord och vi är igång igen på nya adressen, välkommen in till http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/

    En fortsatt fin vecka till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja mat är det enda nästan jag shoppar när jag är utomlands. Så gott att ta med sig en liten bit av matkulturen, dofterna och smakerna hem :)

      Kikar in!

      Kram

      Radera
  3. Druvor i oreganosås låter mycket spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag tänkte faktiskt det att denna rätt kan basen väldigt enkelt gå att göra en vegetarisk variant med mycket mycket smak!

      kram

      Radera
  4. Det blir fruktigt och gott med druvor i maten. Grytan låter jättegod!!!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var den, man vill äta såsen med sked :)
      Kram

      Radera