lördag 21 april 2012

pasta carbonara, såklart utan grädde!




Lördagskväll och jag är hemma och städar, precis lika tråkigt som det låter.
Men efter en vecka där halva familjen legat däckad i influensa så är behovet stort. Hur kommer det sig egentligen att det blir så där dammigt och stökigt när man är hemma och sjuk?
Ja jag har ju inte varit sjuk, mammor blir ju sällan det.
Men familjens alla män från pappan, till storsonen 16 år och så de små då såklart.
Leo däckade helt redan kl 11 en fm och sov middag i över två timmar efter att ha varit vaken större delen av natten med feber och hosta.



Petter och pappan var såg ungefär lika mosiga ut, ja minus sångpåsen på huvudet då som för övrigt är en pirathatt. Men det såg ni väl ändå?

En av dagarna åt vi pasta Carbonara, det första de åt en hel portion av under de dagarna de var sjuka. Annars var det mest piggelin, hallonsaft och Cocillana.
Pasta Carbona finns det hundratals varianter av. Jag gör lite olika, bland med grädde och i bland utan.
Favoriten är dock utan, men jag hoppar den råa äggulan på toppen utan gör en röra av parmesanen och äggulan med baconen. Hittar jag pancetta föredrar jag det, men oftast blir det med knaperstekt bacon i stället.
En perfekt vardagsrätt som både går fort att göra samt är omtyckt av i alla fall hos oss.

Ingredienser
pasta till fyra portioner
2 paket bacon
1½-2 dl riven parmesan. Godast om man river själv men fort går det onekligen med färdigriven på påse!
3 äggulor
svartpeppar

Koka pastan
Knaperstek baconen i mindre bitar
Blanda äggulan och parmesanen med nymalen svartpeppar.



Blanda ner osten och parmesanen med den varma nykokta pastan och ha sedan i den knaperstekta baconen.
Blanda väl och servera!

Mycket enklare blir det knappast.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar