måndag 27 augusti 2012

Så var sommaren slut då

I morgon är min första jobbdag efter sex veckors lat skön ledighet. Har haft det skönt även om inte sommaren 2112 går till historien som den mest soligaste direkt.
Men som sagt, vi har haft rätt bra väder där vi varit ändå. Jag är nöjd och är nu redo att börja jobba igen.
Ser även fram emot svamppromenader i mossiga skogar med picknicksmörgåsar och varmt kaffe.
Alla höstlövens färger. Dofterna av höst och dimma. Klara friska dagar där solen värmer stilla och luften är liksom ren.
Jo jag gillar faktiskt hösten och jag älskar att plocka svamp.
Har inte varit ut så mycket ännu men lite kantareller har jag fått ihop ändå.
Så häromdagen snodde jag i hop en kantarellsås som såklart var helt underbart god till en fin bit entrecote.















Ingredienser kantarellsås

7 dl färska kantareller
2 scharlottenlökar
4 dl grädde
salt
peppar
ev lite kantarellfond

Rensa kantarellerna och förväll dem.
Stek dem sedan med lite smör i panna

Slå på grädden och smaka av med salt och lite peppar. I bland har jag i någon droppe fond, i bland inte.
Gott vilket som.
Sen låter jag såsen sjuda tills den blir lite tjock.
En del pudrar på lite mjöl för att få den tjock fortare, använd i så fall ca 1½ mska vetemjöl.
Jag brukar låta såsen reda sig själv.






Några stora solmogna tomater åkte in i ugnen med lite olivolja och flingsalt på serverades till.
Lite söt god smak till kött.





Nu måste jag nog ta tag i mitt jobbliv och i alla fall leta reda på passerkort, jobbnycklar och parkeringskort. Vilket kan sluta med att jag får stå på betalparkering i morgon, jobba i gästskor och ett lånepasserkort!
// Trevlig kväll. Lena


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig höstmat! Och tomaterna... de ser ju för läckra ut! Lycka till med jobbstarten! Själv vabba jag halva dagen idag.

    SvaraRadera
  2. Vad trist att ha sjuka barn, hoppas de kryar på sig snart!

    SvaraRadera