torsdag 19 april 2012

Sagolik lammstek i lergryta med vitlök och timjan-latmansmat!


Jag måste bjuda er på ett recept till i dag, en rätt som är ljuvligt god och sköter sig själv i lergrytan medan man gör annat.
Lamm är underskattad mat och jag lagar det själv för sällan inser jag. I dag när jag hittade fina lammstekar i affären och jag ändå är hemma i dag så passar jag på med en slow cook variant i lergrytan och det doftar helt sagolikt här hemma av vitlök och timjan.
Vi har inte ätit ännu, rotsaksgratängen står och puttrar i ugnen nu...men jag bjuder på lite kort ändå och receptet!


Ingredienser.

1½ kg lammstek
2 gula lökar
1 ask färska champinjoner
½ hackad färsk peppar av valfri styrka
En kruka timjan
4-5 vitlöksklyftor
1 citron
örtsalt
vitlökspeppar


Putsa köttet från senor och hinnor.
Gnid sedan in ordentligt med örtsalt och vitlökspepparn.
Rensa champinjoner och dela löken i fyra bitar.
Klipp timjanen i småbitar
Hacka vitlöken i bitar.
Tvätta citronen och riv skalet i en bunke som du sedan blandar med alla grönsaker och kryddor.




Lergrytan ska vara blötlagd minst 15 minuter innan du sedan lägger ner köttet och de övriga ingredienserna i grytan.
Pressa över citronen och ställ sedan in i kall ugn som du nu vrider upp till 100 grader.
Efter ca en timme ta ev. ut grytan och skya stekarna.
Vrid upp ugnen till 225 grader och peta in en termometer i köttet.
Den ska vara ca 58-60 grader för att bli ljuvligt rosa i mitten. Varmare är inte gott, bara torrt!
Ca en timme till brukar vara lagom.
Skiva köttet tunt och servera med ex rotsaksgratäng och en sås med skyn som bas.
Sagolik god mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar