tisdag 1 maj 2012

Valborgsmiddag a´la enkel men god smördegsinbakad fläskytterfilé med skinka och mozzarella


Är inne i en period av mycket jobb och gick i går av ett sexdagars pass. Ledig endast den 1;a maj innan jag åter ska jobba fem dagar.
Maken jobbade natt i går och de tre stora barnen borta och med tanke på att de små brukar somna mellan sex och halv sju så var liksom kvällen min!
Jag lagade en väldigt enkel valborgsmiddag till de stora som ville ha mat innan de åkte vidare till kompisar, Leo och Carl hade beställt pommes frites.
Så det blev smördegsinbakad fläskytterfilé med skinka och mozzarella köpt bearnaisesås, jättegott och enkelt.
Perfekt bjudmat eller helgmat när man har lite ont om tid men ändå vill ha något lite lagat gott.

Ingredienser

1 fläskfilé eller en ytterfilé
1 rulle med färdig smördeg.
1 paket mozzarella
1 paket kokt skinka ( jag gillar parmaskinka men barnen föredrar den här med kokt skinka)

Bryn filén först och salta och peppra.
Lägg ut smördegen och lägg den stekta filén på . Toppa med strimlad skinka och mozzarella.
Här kan man ju såklart lägga vad man vill; soltorkade tomater,gorgonzola, hackade färska tomater ( ta bort kärnorna)eller vad man gillar.
Rulla i hop den och ställ in i ugnen på 175 grader tills köttet är klart och degen frasig. Köttet ska ha en kärntemperatur på 72 grader.




Servera med potatis av något slag, här röstade barnen på pommes för det är en sällsynt vara här. Beasås till, men egentligen behövs knappt någon sås för osten och degen blir liksom en ljuvlig kombination som även jag åt lite av.



Ingen estetisk vacker rätt kanske, men gott var det tyckte barnen och jo de fick lite sallad till också.




Min middag när lugnet lagt sig var köpt sushi.
Precis vad jag längtat efter och det var lika gott som jag trodde.


Sen somnade jag ovaggad innan kl tio på valborgskvällen!
I dag har jag en efterlängtad ledig dag, solen lyser och vi ska på hopptävlingar då stora dottern ska tävla.
En perfekt dag i solen med familjen alltså och i kväll ska vi grilla korv i långa banor.
Ha en trevlig första maj.
// Lena



1 kommentar:

  1. My partner and I stumbled over here different web address and thought I may as well check things out.
    I like what I see so now i'm following you. Look forward
    to looking over your web page again.

    Also visit my blog post :: cenaless - modares.ac.ir -

    SvaraRadera