måndag 14 januari 2013

Saker jag gillar; Vardag & Janis Joplin

Vet ni i bland när livet bara tuffar på så där trevligt men lite sakta. Limpmacka och varm choklad.
Inga stordåd, trumpeter och ballonger utan bara så där vanligt vardagstrevligt.
Det där dagarna man i bland smågnäller över att inget extra kul eller spännande händer. Samtidigt är det ofta de dagarna man saknar om man förlorar det en dag. Vardagen.
Men så i bland så kommer man på så där mitt i livet en grå måndag när man kikar ner i kyldisken på Ica och funderar på vad man ska äta till middag efter jobbet.
Att precis det där man gör om dagarna och kvällarna är exakt det man vill göra
Att det där sakta livet man lever är exakt det liv man vill leva.
Man får någon slags klarhet att man är där exakt där man ändå vill vara, trots allt.
Att man har lyckan i sin hand och man vet om det!
Vi söker ofta det där nästa steg, lite till och vi strävar efter mer och mer mer saker, mer lycka, mer vackert, mer mer mer.
Jag med, jag vill också mer. Men tack och lov så slår blixten ner i mig i bland och ödmjukheten knuffar näsan omkull mig av ren tacksamhet.
I dag var en sån där där på Ica. Total ödmjukhet och tacksamhet knockade mig bland fiskpinnarna.
Jag köpte färdiga revben, sallad och lite frukt och åkte hem och pussade om min familj.
Åt revbenen och spelade åter Förvunna Diamanten med de två minsta och maken.
Kortet är från en annan spelkväll. Mina finaste tre söner. En stor och två små.
Lite sallad och revben
Total men lugn lycka.
Janis Joplin, Nina Simon, Samy Davis jr ( jag har faktiskt druckit en drink med honom på en club i NY för vad som känns som i ett annat liv) och en raspig Al Bowlly i högtalarna.

Jag gillar mitt Muminmammaliv helt enkelt med toner av Billie Holiday och Ella Fitzgerald. Recept får ni en annan dag :)
Trevlig måndag! // Lena






6 kommentarer:

  1. Jag håller med, känner igen mig och tycker om det här så mycket. Det känns som det är i de stunderna man lyckats, lyckats strunta i att det är tufft att stressa, leva häftiga liv och pressa in allt så att man ska få till ett "livspussel". Det är då man är i fas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, allt faller på plats i kosmos :)

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg, tänk om alla kunde få känna den känslan ofta! Visst är det skönt när bitarna faller på plats, oavsett var det sker:)
    Drinkdrickande med Sammy D.Jr... nu blev vi allt imponerade minsann, spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja eller hur!
      När man liksom bara känner total förnöjsamhet.

      Radera
  3. Jag blev just kär! I din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du trivs. Hoppas du återkommer till en salig röra med mat, musik, böcker och tankar om livet :)

      Radera