torsdag 12 januari 2012

Kyckling i vitlök och aprikossås




Lite annorlunda lät det tipset jag fick av 71;an Nike, men det är alltid kul med nya recept så jag provade.
Det blev gott, över förväntan men jag gjorde om receptet.
Här är dock det ursprungliga.
Ingredienser.

1 kg kycklingfile
1 dl Knorr eller Felix barbequesås
1 dl Knorr eller Felix vitlökssås1/2 dl soya
1/2 dl aprikosmarmelad
1 msk farinsocker
5 dl grädde

Lägg kycklingen rå i en form. Rör samman resten av ingredienserna och häll över kycklingen. I ugn minst 1 timma i 200 grader. Servera med sallad; ris eller pressad potatis.


Jag stekte dock kycklingen lite innan för att få yta. Kryddade med salt och pudrade lite lite farinsocker på.
Sen hade jag slut på soyan så den fick jag helt hoppa över och vitlöksåsen gjorde jag själv med creme fraiche och 5 vitlöksklyftor.
Sen droppade jag i lite stark pepparsås från Blairs för att få den mer het.









Alla i familjen åt så det tog slut, ett gott betyg alltså!
Dock ingen vacker rätt att ta kort på insåg jag när det dessutom inte fanns sallad hemma att dekorera till det med.
Säkert inte heller det nyttigaste vi ätit denna vecka men som sagt var; Gott.

Åter tack för receptet och trevlig kväll.
// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar