fredag 28 oktober 2011

Italiensk torsk i ugn







maten i ugnen och det doftar ljuvligt gott.....åter en sprakande brasa. Massa ljus tända.
En liten pumpa står och lyser på trappen.
Huset städat och medan det städades hoppade vi i lövhögar och lekte i lekparken.
Jag hade min fina nya kappa jag köpte i dag- ja ja lite för fin för lekparken men va f-n det är fredag.
Alla stora barnen är på galej- halloweenfest, kompis och lan-
De små kommer somna om max en timme så då återstår maken och jag helt själva denna underbara dimmiga sena oktoberkväll.
Till middag blir det detta:


Ingredienser
en bittorskrygg per person
1-2 tsk örtsalt
2 paket parmaskinka
2 bitar mozzarella
1 kruka basilika
1 ask champinjoner
15 cocktailtomater
3 dl grädde
2 msk balsamvinäger
2 tsk fiskfond


Salta på fisken och ha dem i en ugnsfast form.
Strimla parmaskinka, en per bit fisk är rätt lagom
ta sedan en bit mozzarella och smula över fisken till ett lagom täcke.
En kruka basilika som du dekorerar allt med, men spar lite till efter ugnen.
På sidorna lägger du skivade färska champinjoner och hela cocktailtomater. Lite salt på, gärna örtsalt.
In i ugnen på 120 grader tills den är uppe i 52 grader. Torsk vinner på att tillredas långsamt!



På slutet så slår du på grädde så svamp och tomater täcks, smaka av med lite fiskfond och balsamvinäger.
Servera med pressad potatis
Perfekt bjudrätt då den är enkel att förbereda ända tills den ska in i ugnen.
Så gott!!

Trevlig fredagskväll.

9 kommentarer:

  1. Hur länge ska fisken vara i ugnen? Ska prova rätten i helgen...

    SvaraRadera
  2. Hej ca 15 -18 minuter beroende på hur stor bit du har.
    Jag brukar antingen kolla med temp för att få den perfekt eller så känner jag helt enkelt på den för att se om det är rätt konsistens.
    Hoppas den blir god!
    // Lena

    SvaraRadera
  3. Till alla som har "tummen mitt i handen" vad gäller matlagning...skulle du kunna ange exakta mått istället för "smaka av med". Rätten låter jättegod men jag behöver en fingervisning på hur mycket är "lite salt" (vet att det är en smaksak, men hur mycket häller du i?) Samma sak med fiskfond och balsamvinäger..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Oj ja de tär jättesvårt att säga då jag måste smaka själv.
      Men börja med 1 tsk salt.
      2 msk fiskfond och 3 msk balsamvinäger.
      Hoppas den blir bra

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Tack för receptet, verkar jättegott. Under ingredienser skriver du 2 tsk fiskfond, och i kommentaren 2 msk fiskfond. Kan du ge lite vägledning om åt vilket håll du tror är mest troligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt mitt tryckfel! Slarvigt av mig och tack för att du uppmärksammade mig på, ska ändra. Det ska vara två msk fond.

      Radera